X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilmuseet åbner


Svar
RJKRJKSkrevet 06/11-08 01:11, rettet 06/11-08 01:15 
Lørdag den 29. november åbner Spilmuseet - et interaktivt museum dedikeret til spilmediets historie dækkende arcade-, computer- og videospil. Der er på dagen åbent hus fra klokken 12.00 til 20.00.

Spilmuseet er en af de eneste faste udstillinger om spilmediet på verdensplan. Museet fremviser eksempler på spilhistoriens højdepunkter strækkende fra 1970'erne og frem til i dag. Udover m... Se hele indlægget
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
116 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 06/11-08 01:11, rettet 06/11-08 01:15 
Lørdag den 29. november åbner Spilmuseet - et interaktivt museum dedikeret til spilmediets historie dækkende arcade-, computer- og videospil. Der er på dagen åbent hus fra klokken 12.00 til 20.00.

Spilmuseet er en af de eneste faste udstillinger om spilmediet på verdensplan. Museet fremviser eksempler på spilhistoriens højdepunkter strækkende fra 1970'erne og frem til i dag. Udover muligheden for at se de klassiske maskiner og spil kan de alle spilles på - præcis som de var i deres samtid.

Spilmuseet er en videreførsel og udvidelse af det tidligere Sporup Arcade Museum. Med flytningen til 1.800 kvadratmeter store lokaler i Ikast er alle museets maskiner og spil blevet samlet ét sted. Af de cirka 600 arcademaskiner, 3.000 arcadespil, 200 konsoller og computere samt 3.000 konsol- og computerspil er det dog kun en meget lille del af samlingen, der vises for offentligheden på den 150 kvadratmeter store udstilling, hvor museet i første omgang åbner. I de kommende år vil museet udvide udstillingen til næsten tidobbelt størrelse, så den nuværende åbning er kun en lille forsmag på, hvordan det hele kommer til at se ud.

Efter åbningsdagen holder Spilmuseet åbent hver fredag og lørdag fra klokken 14.00 til 19.00. Entréen er gratis, omend arcademaskinerne koster symbolske beløb at spille på. Spilmuseet er beliggende på Nygade 39 i Ikast i 500 meters afstand fra Strøget og Ikast Station, for enden af hovedvejen igennem Ikast fra afkørsel 37 på Århus-Herning-motorvejen.

Af hensyn til indkøb vil vi sætte pris på, at deltagere på åbningsdagen annoncerer deres ankomst. Vi ses.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 06/11-08 08:15 
Har indtil videre ingen planer den dag, så håber jeg kan dukke op :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 06/11-08 09:15 
Fantastisk gode nyheder :D Tillykke med at det lange seje træk endelig giver resultat!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
crushcrushSkrevet 06/11-08 13:33 
Håber jeg kan få tid til at komme
Spiller nu: Legend Of Zelda, The: T...
nerosnerosSkrevet 06/11-08 13:36, rettet 06/11-08 13:39 
Ja tillykke med det! Jeg skal om fredagen d. 28 til en julefrokost så jeg regner ikke med at jeg kan gå eller stå oprejst den næste dag ;-) Men jeg kikker helt sikkert forbi en anden dag.
Bashful Neophyte
The DaneThe DaneSkrevet 06/11-08 14:18 
nydelig bygning :), men har nok ikke tid den dag til selv at komme.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
scavengerscavengerSkrevet 06/11-08 15:06, rettet 06/11-08 15:07 
Tillykke, det ser rigtig godt ud. Desværre kommer jeg så sjældent til Jylland men håber at kigge ind engang. Jeg går ud fra der kommer mange flere billeder senere. Vil fremtidige P:R træf så blive holdt der?
Nemo me impune lacessit
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 06/11-08 15:20 
Wow, godt gået med at have fået stablet det på benene. Håber også på at kigge ind engang.
(...)
BeanoBeanoSkrevet 06/11-08 15:24 
Ser spændende ud!

Håber der kommer en hjemmeside og/eller billeder indefra så vi dovne også kan få et smugkig ;)
KroeboCopKroeboCopSkrevet 06/11-08 15:30 
Mega over sejt, håber jeg bliver rask til åbningsdagen.
Hoid to colony C05 where the computer is...
ChronoChronoSkrevet 06/11-08 15:50 
Jeg håber at få lokket et par kolleger med derned - bliver spændende endelig at se det!
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
silverstarsilverstarSkrevet 06/11-08 16:52 
Det lyder fedt, jeg regner med at kigge forbi engang ved lejlighed.
Er det planen at selve udstillingen på sigt også vil inkludere konsoller, eller vil det udelukkende være arcademaskinerne der er på udstilling?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
TheDukeTheDukeSkrevet 06/11-08 18:39 
Det er godt at høre at det lykkedes for jer til sidst, så må man bare håbe at Ikast har lidt bedre forståelse for dette storslåede projekt end de svinebønder i måtte trækkes med sidste gang.

Jeg må se at få kigget forbi snart, men det bliver nok ikke på åbningsdagen.

Stort tilykke!
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/11-08 18:44 
Utroligt positivt! Ikke mindst fordi jeg nu har lært at Ikast ikke ligger på Sjælland!
SumezSumezSkrevet 07/11-08 08:03 
Hyakotake>
Utroligt positivt! Ikke mindst fordi jeg nu har lært at Ikast ikke ligger på Sjælland!

Det synes jeg er utroligt negativt.
Men hvis der ikke sker noget "vigtigt" herhjemme den weekend, tager jeg over og drikker nogle Århus-buddies fulde og kigger forbi spilmuseet dagen efter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 07/11-08 23:46 
scavenger>
Vil fremtidige P:R træf så blive holdt der?

I første omgang er der ikke plads til det, men når vi udvider til den første hal, så ja. Dermed bliver mange af de praktiske udfordringer ved træf automatisk løst, og vi kan forhåbentligt holde dem noget mere konsekvent og problemløst.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 07/11-08 23:48 
silverstar>
Er det planen at selve udstillingen på sigt også vil inkludere konsoller, eller vil det udelukkende være arcademaskinerne der er på udstilling?

Der vil være konsol- og computerudstilling fra starten. Deraf "spilmuseum" og ikke "bare" arcademuseum. Vi prøver dog selvfølgelig først og fremmest at fremvise og tilgængeliggøre noget folk ikke lige kan opleve hjemme ved dem selv, så derfor er der pladsmæssigt relativt overvægt af arcademaskiner. På lidt længere sigt vil der også være håndholdte, bib-spil, Virtual Reality-maskiner og alle mulige andre spilrelaterede sager.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 07/11-08 23:59, rettet 07/11-08 23:59 
Jeg bliver lidt interesseret i hvem der financiere det hele? Er Ikast byråd så flinke og godt ved muffen at de umiddelbart poster penge i det?

Jeg vil da også gerne åbne mit eget lille museum hvis det er ;)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
GreaseballGreaseballSkrevet 08/11-08 00:09 
Tillykke med det nye sted. Skal der helt klart over og besøge det en dag. Bliver detsvære først næste år.
RJKRJKSkrevet 08/11-08 00:14 
Echelon VI>
Jeg bliver lidt interesseret i hvem der financiere det hele?

Det gør vi skam selv hele vejen igennem...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/11-08 00:47 
Det er godt nok flot, må man sige! Stor ros og et klap på skulderen her fra!
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 08/11-08 13:59 
Det lyder lækkert... nu er det da inden for rækkeviden at man kan tillade sig at køre fra Greve til ikast og tilbage hjem igen samme dag.
men helt klart.. så skal der findes tid til at komme forbi...


men ikast...
jeg har altid fået at vide at "Ikast... er stedet hvor man ruller vinduet ned og tømmer askebægret og hurtigt ruller op igen så stanken af gylle ikke skal ind i bilen"

og
At der er en grund til at Herning har fået bygget en motorvej der fint fører udenom ikast.
(jeg flyttede fra Herning som 3årige hehe)
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
RJKRJKSkrevet 08/11-08 14:11 
Nej, det er da godt nok et af de store plusser ved flyttet - at vi nu slipper for gyllestanken :) (det er faktisk kun på omtalte motorvejsstykke, at der er noget ;))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 20/11-08 11:56 
Åbningen er omtalt i Politiken:
http://blog.politiken.dk/klik/2008/11/20/danmarks-har-faaet-et-spilmuseum-paa-ny/

Jeg håber der kommer mange så.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 20/11-08 12:11 
Jeg regner i hvert fald med at komme. Og jeg tager nogle beskedne gaver med.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HankyHankySkrevet 20/11-08 12:45, rettet 20/11-08 12:46 
Super nyhed, og lækkert med alt den mere luft og plads til museet. Min bror og jeg dukker også op til åbningsdagen.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
dRxLdRxLSkrevet 20/11-08 12:57, rettet 21/11-08 11:36 
Overvej evt. at tage en lille lykønsknings gave med, nu hvor det meget store arbejde endelig har båret frugt i form af en åbning.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 21/11-08 11:05 
orv...
sig mig..
er denne maskine sat op og virker?
Spilmuseet åbner

den havde jeg fuldstændig glemt... men nøøj hvor har jeg brugt mange 5kr. på det spil... i Vallensbæk i mine spæde år i midt 80erne...
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
RJKRJKSkrevet 21/11-08 11:40 
Nej, beklager. Men vi har to, så det er kun et spørgsmål om tid - når vi udvider til mere plads, så kommer den op.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 21/11-08 11:50 
dejligt at høre..
Er det så "simulatoren" eller "Standeren" (Eller dem begge?)
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
RJKRJKSkrevet 21/11-08 11:55 
To gange cockpit. Så den ene bliver vel til Empire Strikes Back, hvis vi får begge i gang (udover glasset bagpå og selve spillet er de identiske).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 24/11-08 10:28 
Er der tilfældigvis nogen sjællændere der regner med at køre derover i bil, som har plads til en ekstra? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 24/11-08 10:40, rettet 24/11-08 11:11 
Tillad mig at pointere at museet ligger 500 meter fra jernbanestationen i Ikast, så det er ikke alt for besværligt at tage toget dertil.
Jeg tager toget.

rutebeskrivelse
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 24/11-08 10:52 
Det var mest for at spare nogle penge og evt. få en hyggelig tur ud af det. Hvis intet dukker op, tager jeg nok toget til Århus om fredagen, og hopper så til Ikast dagen efter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 24/11-08 11:08 
RJK, kan du skrive lidt mere om hvilke maskiner der vil være opstillet på dagen?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/11-08 19:24 
Hvis der ikke er en NeoGeo-maskine med Puzzle Bubble, bliver jeg seriøst pigesur :C
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 25/11-08 08:09 
Det plejer vist ikke at være et problem for Rune..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Zzap!Zzap!Skrevet 25/11-08 08:32 
Han har måske erfaring med at håndtere den slags?
Born to kill space
SumezSumezSkrevet 25/11-08 08:42 
Eh, ikke forstået?

Jeg kan ikke udtale mig på Runes vejne, det er ham der styrer hvilke spil der sættes op, men det ville da næsten være hul i hovedet ikke at have en Neo Geo fremme. Og jeg ved at han har Puzzle Bobble. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FizbanFizbanSkrevet 25/11-08 10:20 
Der plejer at være en Puzzle Bobble maskine, da vi er nogle stykker der normalt benytter os af den =)
Spiller nu: Rocket League, World Of Warcraft
RJKRJKSkrevet 25/11-08 12:00, rettet 25/11-08 12:03 
dRxL>
RJK, kan du skrive lidt mere om hvilke maskiner der vil være opstillet på dagen?

Sådan lige on top of my head, og med al forbehold, da der stadig bliver flyttet lidt frem og tilbage, jeg kan huske forkert osv. :)


Arcade:

Taito/Williams etc.:
Tron
Qix
Space Invaders
Zun Zun Block
Defender

Atari:
Pole Position II
Super Sprint
Paper Boy
Gauntlet
Centipede

Sega:
Out Run
Out Runners
Super Hang On
(After Burner)
(Thunder Blade)

Namco/Sega:
Alien 3: The Gun
Crisis Zone
(Time Crisis)
Tekken 3

Midway:
Gauntlet Legends
(Killer Instinct)
Mortal Kombat
(Terminator 2)

Konami/Capcom etc:
Teenage Mutant Ninja Turtles
Capcom CPS2 [Super Puzzle Fighter]
Sega Naomi [Power Stone]

Sega Racing:
Virtua Racing x 4
Daytona USA x 2
Sega Rally x 2

Shootere:
1943 Kai
R-Type
Batsugun
Raiden Fighters Jet
ESP Ra.De.
Neo Geo MV6 [Metal Slug, Blazing Star etc.]

Platformere:
Wonder Boy In Monster Land
Bubble Bobble
Rainbow Islands
Bubble Symphony
Ghouls 'N Ghosts
Pang

Fightere:
Double Dragon
Final Fight
Golden Axe: Return Of Death Adder
Neo Geo MV6 [King Of Fighters, Real Bout Fatal Fury etc.]

Old school:
Bomb Jack
Frogger
1942
Moon Patrol
Galaga
Ms. Pac-Man

(alle arcademaskiner er spilbare, titler i parentes er kun måske tilgængelige på åbningsdagen, men kommer ellers senere)


Konsoller:

Famicom + Disk System
Sega Mark III
NES
Master System
PC Engine CoreGrafx
TurboGrafx-16
PC Engine Duo
Mega Drive + Mega CD + 32X
Super Nintendo
SuperGrafx
Neo Geo AES
MultiMega
Saturn
PlayStation
Nintendo 64
Dreamcast
PlayStation 2
GameCube

Fairchild
Atari 2600
Videopac G7000
Intellivision
Interton VC4000
Atari 5200
Vectrex
Atari 7800
Atari XEGS
Amstrad GX4000
CDI 450
CD32
3DO FZ-1
Jaguar
Xbox

Computere:

ZX81
Vic 20
ZX Spectrum
Commodore 64
MSX Hit Bit 75
Amstrad CPC 464
Commodore 16
Commodore 128
Atari ST 520
Spectrum 2+
Amiga 500
Spectrum 3+
CDTV
Amiga 600
Amiga 1200

Håndholdte:

Game & Watch
Game Boy
Game Boy Pocket
Game Boy Color
Game Boy Advance
Game Boy Advance SP
Game Boy Micro
GameGear
Lynx
Game.com
WonderSwan
WonderSwan Crystal
Neo Geo Pocket Color
N-Gage
Dreamcast VMU
Pocket Station
Gizmondo
Zodiac 2
GP2X

Virtual Boy

(kun udvalgte konsoller/computere vil være spilbare)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 25/11-08 13:07 
Yeah, det ser fedt ud :D
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
T.L.OT.L.OSkrevet 25/11-08 13:24 
ROCK ON!, der er virkelig meget godt at give sig "i kast" med!! Jeg kan desvære ikke komme på åbnings dagen, da jeg skal arbejde..æv glæder mig til at se stedet næste gang der er åbent.
Alf81Alf81Skrevet 25/11-08 15:21 
Lækkert med Batsugun! Kan det ikke passe, at jeg også har spillet AP Batrider hos jer?

Efter min mening mangler der godtnok liiige et par Capcom fightere ;P Men hva', Kristensen overnatter hos mig i weekenden, så mon ikke man får styret lysten med SFZ3 på Astroen og SFIII på DCen.

Glæder mig som et bette barn.
Ting om dét og pis.
KroeboCopKroeboCopSkrevet 25/11-08 15:24 
Sejt du har fået ESP:RA:DE cool spil (=;P
Hoid to colony C05 where the computer is...
RJKRJKSkrevet 25/11-08 15:25, rettet 25/11-08 15:25 
Vi har haft Armed Police Batrider på museet de sidste par år, jo.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 25/11-08 15:50 
Sumez>
Eh, ikke forstået?

Jeg kan ikke udtale mig på Runes vejne, det er ham der styrer hvilke spil der sættes op, men det ville da næsten være hul i hovedet ikke at have en Neo Geo fremme. Og jeg ved at han har Puzzle Bobble. :)

Jeg tænkte nu mere på hans erfaring med at håndtere sure piger.
Born to kill space
MrCaseMrCaseSkrevet 25/11-08 22:16 
Det ser bare rigtig godt ud!

Stort tillykke med de nye lokaler her fra. Det virker som et rigtig godt skridt i den rigtige retning. Husk at profilér dig internationalt så der kan trækkes nogle turister til!

Hurtigt spørgsmål: Hvad vil 'et symbolsk beløb' sige? (Er det den klassiske 5'er der gør sig gældende, eller er vi tilbage i de gode gamle dage hvor det kostede en daler, eller senere 3 kroner...?)
Have you considered sucking less?
RJKRJKSkrevet 25/11-08 23:11 
En god gammel 2-krone i stort set alle tilfælde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 26/11-08 01:05 
Hvis du sætter en xbox 360 op med en brugbar skærm, så tager jeg 2 arcade stick med til den så der kan bliver spillet SSFIITHDR =)

Deal?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
116 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig