X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Cave og lignende shmups


Svar
KroeboCopKroeboCopSkrevet 30/10-07 23:12 
Så er der kommet et nyt Cave shooter \o/
http://www.youtube.com/watch?v=wyfXGT2X04Q
Hoid to colony C05 where the computer is...
1'055 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 06/04-11 11:08, rettet 06/04-11 11:12 
RJK>
Man kan sige at det er svært at få 100 millioner point i et specifikt spil, men jo ikke at spillet er svært fordi det er svært at få 100 millioner. Hvem siger at 100 millioner er dét mål, man skal holde op i mod? En highscore er jo et flydende tal så den kan ikke bruges til at sige noget fast om et spil, der jo ikke ændrer sig.

Det går jo også meget godt i spænd med min påstand om at et 1CC heller ikke behøver at være påkrævet for at man kan kommentere på sværhedsgraden, da man jo kan sætte signe egne mål. Det er muligt at det er svært at klare 3. bane i Progear på første credit, men så kan du jo i første omgang sætte dét som dit mål. Eller en gennemførsel på X antal credits.
Det er, medmindre man er shooter-ekspert, stadig et mål der kan være ret svært at opnå uanset hvilket spil i genren du spiller, og bestemt ikke noget unikt for Cave-shooters.

Selvfølgelig kan man med den logik sige at alle spil er "nemme", hvis bare man sætter sine mål lave nok, men igen er det jo her relevant at holde fast i at vi, når vi snakker sværhedsgrad, altid snakker relativt, og jeg føler mig ofte i stand til at sætte mine mål noget højere i Cave's shooters (med enkelte undtagelser) end i de fleste andre spil i genren.
Det er klart at når man snakker udfordringen ifbm. scoring, er det noget sværere at sammenligne spil, da de ofte har mere mere forskellige måder at gøre tingene på.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 06/04-11 11:40, rettet 06/04-11 11:42 
RJK>
Så dét er da virkelig en vanvidspåstand at lave, om nogen, og jeg synes det virker som om at dem der kommer med dem ift. Cave har ringe forståelse for, at mange andre spil gør tilsvarende, uden at dét regnes.

Nu ved jeg ikke om jeg er inkluderet i "dem", men lad mig slå fast, at jeg er fuldstændig enig i dit første afsnit. Og med shootere som med alle andre arcade-spil er målet først og fremmest gennemførsel for mit vedkommende.

Det sted hvor jeg kan se point/scoresystemet har relevant for spillets sværhedsgrad er ekstraliv, og det er nu sådan set en relevant faktor i de fleste Cave-spil. I hvert fald skal man kunne samle nok point til at udløse det maksimale antal liv.

Og når man så har fat i det så er der jo Ibara og MMP hvor ekstraliv udløses ved faste intervaller, så i de spil har forståelse af scoresystemet en afgørende betydning for muligheden for gennemførsel. De kan i hvert fald spilles forkert, så spillene er direkte umulige.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
RJKRJKSkrevet 06/04-11 11:44 
Kristensen>
Det sted hvor jeg kan se point/scoresystemet har relevant for spillets sværhedsgrad er ekstraliv

Helt enig. Men det virkede altså ikke som om det var dét, diskussionen gik på :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/04-11 14:27 
Jeg forstår ikke hvad der diskuteres :) Charter skriver at han spiller Cave shooters udelukkende for Highscoren og at det på den måde er sværere end "kun" at gennemføre. En holdning jeg er 100% enig i, sådan spiller jeg dem også.

Jeg læser så dit svar til ham som at du mener at det er noget frygteligt ævl og at man ikke behøver spille bedre for at få en bedre score i den slags spil. Det gav ingen mening for mig.

Nu skriver du så noget helt andet som jeg er helt enig i, så længere er den vidst ikke. Og inden nogen flueknepper så gælder den slags, højere score = højere sværhedsgrad jo for stort set alle Arcade-spil med et dybere scoresystem. Jeg skrev fejlagtigt kun Cave's spil da det er dem diskussionen går på :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/04-11 16:54 
Hvad kan i bedst lide Muchi Muchi pork! eller Pink Sweets? Jeg kan klart bedst lide MMP, både normal og Arrange mode. Pink Sweets er da også ok :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
NaieraNaieraSkrevet 14/04-11 17:04 
Arrange modes i begge spil er gode, men MMP, synes jeg, er det bedste af de to.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 14/04-11 17:27, rettet 14/04-11 17:28 
Har vist slet ikke prøvet MMP Arrange, men har hørt det skulle være rimelig middelmådigt - hvordan fungerer det? Jeg synes MMP er rigtig sjovt, både arcade (1.0/1.01) og Matsuri - Det er virkelig underholdende, og tilfredsstiller i stor grad folk der elsker at se store score items og tal vælte ned over skærmen! :)

Pink Sweets har jeg bare svært ved at forstå, og skudmønstrene irriterer mig lidt, ved ikke hvorfor (men bl.a. pga. alle farverne, det kan jeg ikke overskue) - Det bliver lidt bedre i arrange mode synes jeg, så den vil jeg bruge tid på når jeg bliver træt af MMP. Har dog ikke fået spillet nogen af dem siden jeg sidst postede i high score tråden.
PS bliver sikkert sjovere når man får mere forståelse for systemet. Det håber jeg i hver fald.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 14/04-11 17:39 
MMP Arrange er bare meget vildere end Arcade og især Matsuri. Det er langt fra Caves bedste spil, men det er bare så sjovt med alle de bonuspoint man får i den mode.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/04-11 17:52 
Jeg er ikke helt med, hvor og hvad er Matsuri, er det DLC?
Hoid to colony C05 where the computer is...
NaieraNaieraSkrevet 14/04-11 17:54 
Ja. Der fulgte en kode med første tryk.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/04-11 17:58 
Ha, det er der sku da også, fandt den lige i mit cover :=P
Hoid to colony C05 where the computer is...
NaieraNaieraSkrevet 14/04-11 18:07 
De gemmer gerne den slags bag manualen. Det tog mig også lidt tid at finde ud af, at jeg havde koden til DKF 1.51 med mit eksemplar :p Og det var dælme godt jeg fandt ud af dét, for 1.51 er bare genialt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/04-11 18:09 
Jeg kan ikke lige huske om jeg har den, er den med på disken i Black Label? For ellers har jeg den ikke :=(
Hoid to colony C05 where the computer is...
NaieraNaieraSkrevet 14/04-11 18:49 
Der fulgte en kode med første tryk af DFK 1.5.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/04-11 18:52 
Ah ok. Arrange mode i Pink Sweets er ikke lige mig. Træls pointsystem :=/
Hoid to colony C05 where the computer is...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 15/04-11 18:47 
Shit, det kan tage psycho lang tid i Arrange mode i MMP. Prøv at se gameplay fra den der ligger nr.1, han bliver bare ved og ved med at malke bosserne :=S
Hoid to colony C05 where the computer is...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 15/04-11 21:20 
Det er så sort, når jeg har spillet et bulllet-hell shmup. Så hver gang jeg lukker øjene kan jeg stadig se kuglerne fra spillene, også selvom der er gået nogle timer. Kender i det?
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 15/04-11 22:00 
Jeg fik det samme af Puzzle Quest - så farver der skulle sættes på stribe over det hele
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 16/04-11 08:21 
Haha det er så sort :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/04-11 14:45 
Kom lige igennem Dodonpachi Daifukkatsu Novice 1cc med et skib tilbage. Så nu er det se om man kommer igennnem de andre 1cc :=P Tror jeg bare aldrig sker :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 18/04-11 14:55 
Er novice faktisk en "brugbar" spilmode i DFK? Ud fra det du skriver lyder det som om den faktisk udgør en hvis udfordring.
Jeg synes det er trist at f.eks. Espgaluda II som er et temmelig svært spil, er så nemt som det er i novice. Jeg synes det er rigtig godt og tilgængeligt i denne mode, men når selv JEG kan 1cc'e det i første forsøg uden nogen form for øvelse, tyder det jo på at alt hvad der overhovedet minder om udfordring er fjernet fra spillet. Synes ikke det ville skade spillene med en form for mellemting hvad angår sværhedsgraden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/04-11 15:13 
Det er ikke vild svært nej, jeg tog også flyet med autobombe på(som ikke er en cheat) Det gjorde det meget lettere. Det er godt det er der, så man også kan komme længere og nyde spillet mere. Selvom det er let, kan man også stadig prøve at slå hinandens score. Det er et godt sted at starte hvis man ikke er så tuff til shmups eller lige har fået det :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 18/04-11 15:18 
Jeg troede autobomb var en fast del af DFK uanset hvad man spiller? Eller er det kun 1.5?

Autobomb er også automatisk indbygget i Esp2 Novice, og jeg synes det ødelægger meget af den mode's potentiale.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/04-11 15:52 
Ja det syntes jeg også og det samme med Hyper. Jeg mener det er noget man kan vælge, det med Autobomb. Jeg checker det lige senere.
Hoid to colony C05 where the computer is...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/04-11 17:01 
Det er noget man skal vælge også i Novice.

Her er lidt om spillet også
Hoid to colony C05 where the computer is...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 18/04-11 17:41 
Okay har lige spillet lidt Novice med de andre modes. Det er sku pænt svært :=S
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 26/04-11 08:34, rettet 26/04-11 08:34 
DeathSmiles IIX er dukket op på ESRB hvilket vidner om en amerikansk udgivelse.

http://www.esrb.org/ratings/synopsis.jsp?Certificate=30922
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 27/04-11 09:39 
Jeg er temmelig fascineret af Progear indtil videre. Det forbløffer mig at Cave tidligere har udtalt at spillet er et "failed experiment", for jeg kan slet ikke se hvad der er gået galt. Scoresystemet er fantastisk, spillet er perfekt afbalanceret, og skudmønstrene er nogen af de mest imponerende jeg har set i et Cave-spil.

Efter en række temmelig komplicerede spil som Guwange og ESP.Ra.De virker det som om Cave har fokuseret på et simpelt og tilgængeligt scoresystem og skrottet de strenge combo-systemer for et mere afslappet system der lander et sted mellem Futari Maniac og DeathSmiles - Det kan være lidt svært at forstå, men når først man får fornemmelsen af det, ligger det nærmest bare i fingrene, og er integreret utroligt flydende i spillets gameplay! Det virker helt naturligt at flere fjender og skud på skærmen automatisk resulterer i større scorepotentiale, ligesom diamant-kædereaktionerne kan hjælpe en gennem svære passager, og bosserne faktisk indbyder til at blive malket så meget som muligt (deres skudmønstre gentages i større grad end normalt, men bliver til gengæld også meget hurtigere sværere - og flere skud = flere diamanter).
Der er både tung risk-vs-reward og forbedrede teknikker til overlevelse for folk der sætter sig ind i systemet.


I forhold til antallet af baner er det også det Cave-spil jeg er kommet længst i (første loop) på 1 credit, bortset fra DeathSmiles.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 27/04-11 10:33 
Sumez>
Jeg er temmelig fascineret af Progear indtil videre. Det forbløffer mig at Cave tidligere har udtalt at spillet er et "failed experiment", for jeg kan slet ikke se hvad der er gået galt. Scoresystemet er fantastisk, spillet er perfekt afbalanceret, og skudmønstrene er nogen af de mest imponerende jeg har set i et Cave-spil.

Jeg hader dig.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 27/04-11 11:03, rettet 27/04-11 11:06 
Undskyld. :P
Som jeg har sagt før, jeg ville virkelig ønske jeg kunne dele spillet med flere mennesker, ærgerligt du bor så langt væk, hvad det angår.
I det mindste har du haft muligheden for at prøve det - efter at have holdt øje med salg af spillet i en længere periode er det gået op for mig at der findes så ekstremt mange bootlegs af det, at det er utroligt svært at finde et eksemplar der ikke er en bootleg, i hvert fald på eBay. Købte min direkte fra en japansk arcadeforhandler for at være sikker på at få et originalboard, selvom det betød en pænt kradsbørstig pris.

Spillet kan i hvert fald anbefales stærkt til enhver der har for mange penge.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 27/04-11 13:03 
Gad godt at se Pro Gear DX til mobil, kan bare ikke finde nogle billeder af det.
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 04/05-11 12:40 
Akai Katana demo skulle være ude på japansk Live - selvfølgelig den dag jeg arbejder over :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 04/05-11 12:53 
Sumez>
Spillet kan i hvert fald anbefales stærkt til enhver der har for mange penge.

Så gi lidt!
Bashful Neophyte
Alf81Alf81Skrevet 04/05-11 13:04 
Shit, mit japanske Gold-medlemskab er løbet ud og kan derfor ikke hente det ned.
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 04/05-11 13:05 
Æv, er det en af dem hvor man skal vente en uge med at få dem? (ligesom Bullet Soul og El Shaddai)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 04/05-11 13:08 
Ja, åbenbart.
Ting om dét og pis.
ElgenElgenSkrevet 04/05-11 13:19 
Er der ikke noget med at man har 3 PrøveGoldMedlemskaber tilknyttet pr. Xbox360?
Så kan du ikke bare oprette et nyt og hente det derpå?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Alf81Alf81Skrevet 04/05-11 13:47 
Det orker jeg ikke... Hvad med dig selv? :P
Ting om dét og pis.
ElgenElgenSkrevet 04/05-11 13:52, rettet 04/05-11 13:54 
Har slet ikke haft mine konsoller tilsluttet siden Næstved...er gået i arcade-mode };-D

EDIT: Nej vent lidt, jeg har spillet lidt MuchiMuchi og PinkSweets, men det vist også det eneste };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 09/05-11 21:00 
Jeg har ingen anelse om hvad der sker på skærmen, men det lugter meget af Progear møder Muchi Muchi Pork

http://www.youtube.com/watch?v=yxuIX1OROjQ
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/05-11 21:18 
Hold kæft hvor er det flot :O
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 11/05-11 22:05, rettet 11/05-11 22:05 
Efter at have prøvet demoen (som jo nu er tilgængelig for os der ikke er guldjapanere) forstår jeg ikke meget mere af scoresystemet.

Jeg har kigget videoen ovenfor et par gange, og har prøvet igen og igen indtil jeg har fundet noget der giver mening, og jeg tror jeg forstår det nu, men jeg synes det er meget langt fra at "føles naturligt" når man spiller.
Jeg tager i hvert fald det med at spillet minder om Progear i mig igen, det er meget anderledes. Men det virker rigtig godt ud fra de to (meget korte og overraskende nemme) baner der er i demoen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 13/05-11 08:32, rettet 13/05-11 09:55 
Så er det bekræftet (men min eneste kilde er på japansk, så den hjælper måske ikke meget :)) at DeathSmiles IIX, som mange havde gættet, kommer på Games on Demand i USA.

Det kunne nok tyde på at en europæisk udgave også er meget sandsynlig. Jeg er ked af at Cave har droppen konceptet om plasticæsker til vesten, men til gengæld er det positivt at de selv udgiver spillet, da det tyder på øget fokus på vesten.

edit: Udmelding på engelsk her: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=173066562748318&set=a.124926057562369.28301.112992778755697&type=1&comments
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 13/05-11 14:13 
http://www.facebook.com/RisingStarGames/posts/10150302803193636
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/05-11 18:30 
Delisoba Deluxe
http://segagagadomain.com/retrocore/ss-10.htm

:D
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 18/05-11 16:24 
Det ser ikke ud til at være pengene værd. Nogen herinde der er fan nok af Cave, til at de kunne finde på at købe det?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/05-11 19:00 
Det ville være pga Saturn og ikke Cave hvis jeg en dag købte det :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 19/05-11 10:06 
Der går rygter om at DS2 faktisk kan downloades fra Europa (via en US konto), modsat normale GoD titler.
Det kræver dog muligvis en amerikansk konsol, og i det tilfælde hjælper det os jo ikke meget alligevel.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/05-11 21:53 
Cave har lavet engelsk hjemmeside:
http://caveinteractive.com/
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 26/05-11 22:04 
Og det er her med bogmærket :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
1'055 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig