X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Leipzig Game Convention 2006


Svar
Per SPer SSkrevet 21/08-06 20:31, rettet 01/01-07 14:04 
I denne uge starter den største europæiske spil-event nede i Leipzig, Tyskland. Noget der ligner 90.000 kvadratmeter med alt hvad hvad spilbranchen vil smide i hovedet på spilleglade gamere i den kommmende fremtid.

Modsat E3, har LGC styr på deres koncept og breder sig over både en business-del og en bred mainstream konsum-del. Den opdeling har fungeret i en række år nu, og det ser ud til at dette års event bliver den hidtil største publikumstræffer. Fordelen ved LGC er også at det er nemt at tage derned og alle spillene kan forventes at udkomme i EU.

Jeg smutter selv derned, et par dage, og vil skrive om nyhederne så tit det kan lade sig gøre. Der er flere danske medier dernede alligevel, og de vil sikkert også bombardere læserne med nyhederne fra deres respektive sites, magasiner og tv-programmer.

Hvis der er nogen der har lyst til at vide noget om specifikke spiltitler, så skriv om ønskerne herinde, så prøver jeg at få tid til at kigge på dem.

LGC 2006
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
HankyHankySkrevet 22/08-06 00:06 
Hold lige øje med en evt. PS3 og Wii pris, ikke ;D ?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
JAAJAASkrevet 22/08-06 05:43, rettet 22/08-06 05:52 
Phantasy Star Universe: PS2/PC amerikansk/europaeisk release dato? Kan der i PS2/PC versionerne spilles paa tvaers af regioner? Vil X360 versionen blive haegtet paa PS2/PC versionerne, saa alle kan spille sammen?

Forventet officiel Wii pris i Euro? Forventet Wii release dato? Mulighed for regionsfri Wii a la PS3?
Bede-xBede-xSkrevet 22/08-06 12:50, rettet 22/08-06 12:51 
Du må gerne skrive et par ord om Viva Pinata. Om det virker til at have videre dybde eller om det "bare" er et børnespil.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Per SPer SSkrevet 22/08-06 14:40 
Nu er jeg landet og har installeret mig paa hotellet. Der er fri adgang til nettet, saa der skulle vaere mulighed for at faa skrevet noget direkte herfra.

Selvom Halle, hvor jeg bor lige nu, ligger et stykke fra LGC, er det meget nemt at smutte frem og tilbage. Jeg har en hel del timer til at kigge mig omkring i byen, og jeg vil selvfölgelig kigge efter en spilbutik - eller to.

Spörgsmaalene er noteret og jeg skal se hvad jeg kan göre. Slip bare spörge-jörgen lös.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
ChronoChronoSkrevet 22/08-06 15:30 
Måske kunne du lige høre om Final Fantays XII og Kingdom Hearts 2 skulle indeholde nogle undskyld-forsinkelsen-forbedringer når de udkommer her.

Og holde øje med om der er nogle nye dansk-producerede spil på vej.

Og spørge Crytek om hvilke ændringer Farcry til Wii indeholder.

Og ellers bare rapportere alt du kan om Wii :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ComradeComradeSkrevet 22/08-06 16:27 
Du må meget gerne skrive, hvis der er noget fra PES6, specielt versionen til X360 :-)
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
BeanoBeanoSkrevet 22/08-06 16:54 
Vil også være interessant at høre noget om hvor godt (eller skidt) den nye control metode i Zelda (Wii) fungerer :)

IGN nyhed
Per SPer SSkrevet 22/08-06 20:03, rettet 22/08-06 20:32 
Microsoft, Nintendo og Sony holder alle nogle konferencer imorgen, saa der er en god chance for at nogle spörgsmaal bliver besvaret der.

Den store engelske gamesite Eurogamer, samarbejder med LGC og sender direkte dernedefra - de uddrag kan findes paa deres hjemmeside.

Det danske modstykke, fysisk störrelse i hvert fald, har lige installeret sin netforbindelse paa hotelvärelset og han vil sikkert sidde sent oppe om aftenen de näste par dage for at skyde nyheder af. Jeg skriver selvfölglig om Christian fra Boomtown, som de fleste paa Playright kender som King Chaos.

Blandt flere er Gamereactor og spil-tv fra DK4 ogsaa hernede.

Desuden fik jeg, som nävnt tidligere, kigget lidt paa Halle og butikslivet. Der er en kämpe ströggade med butikker lige rundt om hjörnet. Jeg fandt desuden en spillehal (enarmede) som trods alt havde placeret en dobbelt sitdown-udgave af arcadespillet Sega Touring Car. Bare en skam at det spil er rövkedeligt, men originalen körer i det mindste flydende i forhold til den skuffende Saturn-konvertering.

Det lykkedes mig at finde en brugt/bytte forretning de havde en hel masse SNES spil liggende. Desvärre uden cover og manual, saa selvom jeg fik öje paa et par själdne titler (Castlevania: Vampire's Kiss, Dracula X), saa undlod jeg at köbe. Desuden har jeg allergi overfor lokaliserede spil fra Tyskland (ikke fordi Dracula X nödvendigvis er med tysk lokalisering). Der laa ogsaa nogle gamle PSX spil, men det var kun de sädvanlige skrammel-ekstrem-sports-titler.

Överst i et stört varehus fandt jeg en stor elektronik-forretning, passende kaldet Saturn, men priserne er ikke synderligt billigere end i Danmark, og netop denne butik havde seriöst brug for lidt trimning og indläring af space-management principper.

Dog var udvalget af titler/genrer bredere end i danske butikker. Spändvidden gik fra Y's og Sword of Etheria fra Konami, som er närmest umuligt at finde i Danmark, til de sädvanlige Black og Godfather fra EA. Jeg bed ogsaa märke i at den stramme lovgivning vedrörende aldersmärkning i Tyskland gör sig gäldende ved at 18 aars märkede spil var placeret separat. Ligesom film. Saa nogle ting er altsaa bedre i lille Danevang.

Saa altsaa et lidt magert udvalg af spilbutikker lige her i närheden, men det afspejler selvfölgelig heller ikke resten af Tyskland. ;)

Eurogamer
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
ChronoChronoSkrevet 22/08-06 20:30 
Jeg skal da lige følge med hos Eurogamer så.

(De to spil du nævner sælges da i Bog & Ide - Sword Of Etheria er i øvrigt ganske udmærket).
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
King ChaosKing ChaosSkrevet 22/08-06 20:44 
Jeg er ganske rigtig landet, desværre uden mit sædvanlige sidekick (jups, det er Herolden), da han lagde sig med rejsefeber... eller noget. Her er godt nok tysk... anyways, vi har folk der skriver nyheder hjemmefra, så min opgave hernede er at dække pressekonferencerne (vi har af en eller anden grund kun fået adgang til Nintendo), at skrive om eksklusive fremvisninger/interviews og skrive indtryk af de spil jeg får prøvet... altså fuldstændig som E3... bare kun mig :( ...og på tysk :/
ChronoChronoSkrevet 22/08-06 20:46 
Kan den almindelige besøgende prøve Nintendo Wii, og hvor langt er der til Leipzig i bil? :D
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Per SPer SSkrevet 23/08-06 22:47 
Hverken PS3 eller Wii kan pröves paa messegulvet. Kun presse og branche har adgang til den fornöjelse.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
Per SPer SSkrevet 23/08-06 23:43, rettet 26/08-06 02:43 
JAA spurgte om Phantasy Star Universe og jeg fik mulighed for at tage et grundigere kig og stille spögsmäl om spillet. Phantasy Star Universe kunne pröves bag lukkede döre til Xbox 360 i ro og fred. Paa messe-gulvet var spillet spilbar til baade Xbox 360 og PS2.

Sega standen var präget af et par meterhöje Sonic-figurer, hvoraf den ene var fra det kommende Sonic the Hedgehog. Fokus paa gulvet var Medieval II, Total War til (PC), Virtua Tennis 3 og de kommende Sonic titler og Yakuza. En trailer fra Sonic & The Secret of the Rings (working title), loopede mellem de spilbare demoer.

LGC er en kämpestor event, störrelsemässig over det tidligere E3 opsät, og selvom fokus er lagt paa det tyske marked, naar det gälder den offentlige del af eventen, saa er der alligevel meget at komme efter for alle spilinteresserede.

Jeg blev guidet over til Segas "lukkede afdeling", hvor der bla. viste sig et par spilbare udgaver af baade Yakuza (PS2)og Phantasy Star Universe.

Der er blevet skrevet meget om de engelske stemmer til Yakuza, og selvom man godt kan kritisere kvaliteten, synes jeg nu ikke at resultatet forhindrede mig i at fordybe mig i spillet. Efter en kort indläring, mens man tager sin förste opgave for den japanske mafia, lägger spillet ud med en räkke härdtsläende og brutalt blodige (18 aars aldersmärkningen er helt korrekt i dette tilfälde) slagsmäl.

Slagsmaalene fik mig til at tänke paa en blanding af Die Hard Arcade og Final Fight, og beskrivelsen opsummerer meget godt action-delen. Om handlingen fänger i längden, skal der flere timers spilletid til - end den jeg havde til raadighed.

Med en lovende blandning af elementer fra Shenmue, GTA, kampspil og den interessante japanske Yakuza vinkel, i stedet for de sädvanlige streetsmarte crap-spil som 50 cent skraldespanden og GTA-kopier uden respekt for for köberen, tror jeg at Sega Europe har valgt rigtigt i at udgave spillet. Warts (lokalisering) and all.

Sammen med de engelske PR folk fra Sega Europe, tog vi et kig paa Phantasy Star Universe til Xbox 360. Spörgsmaalene om samspil mellem de forskellige versioner blev formuleret saaledes: PlayStation 2 og PC versionerne kan snakke sammen mens Xbox 360 kun kan snakke med ligesinde over Live. En blanding af det hele er for kompliceret og vil ikke väre muligt endnu.

Til gengäld vil spillet, i större grad end tidligere, udfra erfaringen med de populäre PSO originaler, indeholder en langt större singleplayer version med et fuld udbygget handlingsforlöb. Her har man lyttet til fans af de gamle spil - pästod de, som kun gav en begränset og primitiv singlepayer del, hvilket er rigtigt nok.

Ifölge Sega vil man ved at gennemföre singleplayer först (40 timer+), faa en bedre indläring af spillet, som saa kan fortsätte kontinuerligt, i online multiplayer-delen. 2 spil om vil.

Virtua Tennis 3 blev, igen uden for offentlighedens räkkevidde, vist frem i en PS3 version der var fuldt spilbar, dog med begränsede muligheder i brugeropsätningen. Jeg bed märke i en räkke ekstra slag og nogle nye läkre animationer, men arcade-originalen fornögter sig ikke og det gör spilbarheden heller ikke. Svärhedsgraden var ikke sat synderligt höjt, efter min mening, saa det var nemt at faa banket et par hurtige sejre hjem.

Det var desvärre ikke muligt at pröve en two-player funktion. Spillet körte paa et PS3 development-kit og der er stadigväk et stykke vej til en udgivelse. Umiddelbart, naar man saa Xbox 360 og PS3 versionen ved siden af hinanden, var det svärt at se forskel.

Jeg synes ikke der var problemer med den nye PS3 joypad, selvom opfindsomheden i designet maa siges at väre en mangelvare. De nye skulderknapper virker heller ikke generende.

Sonic Rivals til PSP kunne afspilles paa en enkel bane, der gameplay-mässigt ligner det gamle, men udmärkede, Pandemonium. 3d grafik med et fastlaast venstre mod höjre gameplay i stil med de klassiske Sonic 2d spil. Nogle ekstra energikugler, som kan bruges som projektiler, tilförer lidt ekstra - dog er det igen Pandemonium man tänker paa naa man spiller.

Dagens nyhed var muligheden for at pröve det nye Super Monkey Ball Banana Blitz i Wii udgaven med den nye motion-sensor controller. Banana Blitz indeholder, udover hovedspillet, 50 minispil, der alle udnytter controlleren. Alt lige fra skydespil til ufo-catcher variationer. Sega har virkleig gäet til makronerne med mulighederne.

Det kendte Monkey Ball gameplay, der gaa ud paa at vippe banene, i forsöget paa at faa "kugle-aberne" til at rulle i den rigtige retning, mens man samler bananer op, er bibeholdt. Med afsluttende boss-kampe, alle udfört med sensor controlleren.

jeg er personligt meget tilfreds med kvaliteten af kontrolleren, der er let at holde og meget simpel at bruge. Fornemmelsen af at kunne styre selv den mindste bevägelse fungerer godt, og jeg kan kun se problemer i den samlede spiltid, fordi man hurtigt kan blive trät i armen, som en stopper for fornöjelsen. Umiddelbart er fornöjelsen paa min side, men det var kun med höjst 20 minutter i selskab med de rullende aber og Wii controlleren.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
JAAJAASkrevet 25/08-06 05:53 
Takker for svarene :)
HankyHankySkrevet 25/08-06 08:30 
Lækker tilbagemelding.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
ChronoChronoSkrevet 25/08-06 08:47 
Ja, det lyder jo meget lovende med Wiimoten.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ckruseckruseSkrevet 25/08-06 09:26 
50 minigames.. Se, det lyder lovende ;)
Bede-xBede-xSkrevet 25/08-06 09:30, rettet 25/08-06 09:58 
Det lyder som for mange...

Per S>
Umiddelbart, naar man saa Xbox 360 og PS3 versionen ved siden af hinanden, var det svärt at se forskel.

Det synes jeg, man hører ofte for tiden.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 25/08-06 11:47 
Det kan vel næppe være overraskende?
ChronoChronoSkrevet 25/08-06 11:50 
Her er en film fra Kane & Lynch: Dead Men. Skjult kamera til en IO-fremvisning på LGC tror jeg. Lidt dårlig kvalitet, men det ser nu ganske imponerende ud alligevel med alle de mennesker der er på skærmen på én gang.

Kane & Lynch hos YouTube
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KLTKLTSkrevet 25/08-06 12:48 
Kvaliteten af klippet er, som du siger, ikke helt i top.
Men ud fra hvad der kan ses i klippet, ser det efter min personlige mening ret imponerende ud, når man tager i betragtning hvor mange personer der er i området.
Jeg håber IO Interactive får udviklet et spil, der udover denne umiddelbare gode grafiske side, også indeholder et godt gameplay.
Umiddebart vil jeg da ihvertfald sige, at spillet virker lidt mere spændende set fra min side nu.
9/11 Was An Inside Job
HankyHankySkrevet 25/08-06 15:21, rettet 25/08-06 15:21 
Kane & Lynch ser overraskende godt ud IMO. Synes især det ser rigtig lækkert ud, når de rapeller ned af skyskraberen.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
King ChaosKing ChaosSkrevet 26/08-06 00:00 
Lidt useriøse billeder fra mit tyske damp-kamera

Boomtown
SlothSlothSkrevet 26/08-06 11:00 
Argh!

Hvor er mit PS3-fix?! Intet nyt fra GC om Playstation 3 :(

Skod-Sony!

For et par uger siden sagde Sony, at de havde en stor nyhed på GC... Det viste sig så at være en Pink PS2 og PSP *suk*

Var der slet ingen PS3-info på konferencen?
Kiss me, would you kindly?
King ChaosKing ChaosSkrevet 26/08-06 18:27 
Nope... not as such... Jeg var da inde og se spil som også kom til PS3, men det var ikke PS3-builds. :(
Bede-xBede-xSkrevet 01/09-06 11:36 
Leipzig reflektioner fra Gamesindustry:

Vindere og tabere
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 06/09-06 12:54, rettet 06/09-06 13:01 
Nu giver det meget mere mening, at Sony ikke rigtig var på Leipzig.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig