X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den europæiske spilkanon


Svar
la0sla0sSkrevet 13/02-06 14:49 
Det slog mig lige, at det kunne være interessant, at se om man kunne lave en kanon over europæiske spil. Grunden til dette er nok også fordi det vil være ret svært.

Der er jo ingen tvivl om, at vi her på sitet oftest taler om Japan vs. US/Vesten. Og at europæiske spil altid regnes ind i kategorien vestlige spil, eller amerikanske som det nok oftere er. I forhold til hvor ofte skellene mellem europæere og amerikanere bringes op fra tid til anden, kunne det være sjovt at se, om der faktisk er forskelle mellem de europæiske spil og de amerikanske, eller om den amerikanske model og følgende succes har gjort at "vi" emulerer "dem".

Jeg har ikke selv et kanonforslag, og det kan jo også være, at et sådan forslag er umuligt. Men jeg vil da håbe der kommer forslag, også fordi det så vil være sjovt at sammenligne den med vores tidligere unified kanon. Samt ja, bare at se, hvad er det bedste vi i eu har lavet.

Jeg håber i vil give den gas.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 13/02-06 15:10, rettet 13/02-06 15:13 
Jeg har ikke et ret godt overblik over hvad der er europæisk og hvad der er amerikansk. Det er måske nemmere på de ældre titler hvor det meste blev lavet inhouse, men nu er det jo et stort miskmask af udviklere og udgivere på tværs af Europa og USA, som gør det svært at overskue og adskille.

Men hvis man ser på europæiske udviklere så er der da nogle stykker, der for alvor har skilt sig ud.

I England er det vel især holdene under det gamle Psygnosis, her i blandt selve Psygnosis (nu SCEE London) og DMA Design (nu Rockstar North). De har blandt andet titler som Lemmings, Wipeout og GTA-serien på samvittigheden. Der er også Reflections, men i mine øjne har de altid lavet noget der blot var flot og hypet, men gameplaymæssigt dårligt (Beast, Driver). Derudover er der selvfølgelig Core, der lavede en del udmærkede ting, men sjældent noget rigtigt fantastisk. I "nyere" tid er der selvfølgelig Tomb Raider.

Frankrig har fra gammel tid Infogrames og Ubi Soft, hvor de titler man husker bedst vel er de nyere fra Michel Ancel, primært Rayman og Beyond Good & Evil. Jeg erindrer ikke Infogrames lavede nogle rigtig klassespil dengang det var rent europæisk, mere en masse sjove ting. Så er der jo Delphine, som lavede nogle ret interessante ting. Lige nu erindrer jeg ikke om manden bag Flashback og Another World er franskmand eller canadier, men ellers var det vel kandidater.

Fra Tyskland husker jeg mange udmærkede ting, mange vestlige RPG'er og simulationer, men igen ikke noget voldsomt specielt. Så er der selvfølgelig Factor 5, en af mine personlige favoritter, men selvom de lavede virkelig gode spil, så var det jo mest ripoffs af andre. Turrican-serien kan man vel alligevel ikke komme udenom. Siden de begyndte på N64 og flyttede til USA, kan de vel ikke rigtig regnes for europæiske mere?

Det er hvad jeg lige umiddelbart forbinder med europæiske spil. De har ikke været så voldsomt betydende. Fx på arcadescenen kan det fortælles meget kort. Fra Belgien var der Art & Magic, som nogle måske husker fra Agony - deres arcadespil er i samme stil; flotte, men tynde. Derudover er der et par obskure spanske firmaer, der har lavet mere eller mindre decideret skrammel.

Så er der jo hele 8 bit-tiden, hvor der er mange europæiske udviklere på C64, Amstrad og Spectrum. Det er jeg ikke inde i overhovedet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 13/02-06 15:19, rettet 13/02-06 15:29 
Stod Infogrames kun bag de første Alone in the dark spil som udgivere eller udviklere?

Der er selvfølgelig også Team 17 og Gremlin. De lavede jo fine spil. Alien Breed, Worms fra førstnævnte. Sidstnævnte lavede også en masse, Actua Soccer (mindre godt) og Realms of the haunting (generelt set ret godt).

Men ja der er jo ikke meget at tage af, til gengæld er det ret interessant at gribe i "egen" barm og se lidt på det. ;)

EDIT: Iøvrigt når disse titler nævnes, så synes jeg man måske med lidt slørede ord kan tale om, at der er noget distinkt anderledes ved disse spil i forhold til amerikanske. Tager man eksempelvis de franske spil, har de så også noget meget forskelligt i forhold til de britiske spil.

Iøvrigt er det vel også til Amiga at man finder procentuelt flest europæiske spil? sådan forekommer det for mig.
Hvad sker der?
la0sla0sSkrevet 13/02-06 15:41 
Nå, nu smider jeg lige nogle titler ud, i vilkårlig rækkefølge.


Cannon Fodder
Worms
Wipe-out
Rayman
Realms of the haunting
Lemmings
Another World
Tomb Raider
Alien Breed
Beneath a Steel Sky (Revolution (de er da engelske ikke?))

Det her er måske ikke de bedste spil, men nu har vi da nogle at snakke om
Hvad sker der?
WehnerWehnerSkrevet 13/02-06 15:56 
Rare bliver nok alligevel svære at komme udenom her, selvom du gør et godt forsøg Rune :)

Man kunne også nævne Codemasters med de tidlige Micro Machines-spil.

Hvem har styr på, hvilke UbiSoft-titler, der er lavet i Europa - der kunne være nogle kandidater.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 13/02-06 16:25 
Jeg betragter Rare i samme kategori som Reflections ;p

Revolution er engelske, jo, tænkte også selv på BASS, men det er mange år siden jeg har spillet det, og måske er det ikke så godt, som jeg husker det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 13/02-06 16:28 
Og så troede jeg jo altid at Peter Molyneux var franskmand, men blev vist belært om at han var englænder ;) Jeg mener da at hans oprindelige spil blev lavet i Frankrig, ikke? Populous, fx.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 13/02-06 16:31 
Ah Rare ja, dem havde jeg helt glemt.

Måske Conker? Eller 007?
Hvad sker der?
WehnerWehnerSkrevet 13/02-06 17:02 
GoldenEye
Perfect Dark
Banjo-Kazooie
Donkey Kong 64
Diddy Kong's Racing
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
la0sla0sSkrevet 13/02-06 17:17 
Er et ikke nok? :D
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 13/02-06 18:21 
Rare-fanboysne kan også bare lave deres egen liste ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 13/02-06 18:24 
Popolous er jo Bullfrog og de er englændere. Fra Bullfrog burde Syndicate og Dungeon Keeper også være med synes jeg.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 13/02-06 18:25 
Hvis et helt nyt spil skal med, er F.E.A.R. så ikke lavet i Ukraine eller sådan noget?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
TweelTweelSkrevet 13/02-06 19:22 
Elite, for hulen. Elite skal bare med på sådan en liste.
"The planet Orrere is mildly notable for Killer Ortibece Gargle Blasters" - Elite
ChronoChronoSkrevet 13/02-06 19:37 
Little Big Adventure fra franske Adeline skal da også med! Helt sikkert en af de bedste oplevelser jeg har haft på pc.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
la0sla0sSkrevet 13/02-06 20:05, rettet 13/02-06 20:06 
Ja Little Big og Syndicate er rigtig gode titler.

Egentlig interessant at det strategiske tegner sig så kraftigt for det europæiske. Måske er det billigere rent content mæssigt?

og Elite.. har bare aldrig spillet det.
Hvad sker der?
DarkenDarkenSkrevet 13/02-06 20:31 
er det bare mig eller mangler hr. 47 at blive nævnt? ;)

(dungeon keeper FTW!!!)
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
KTCKTCSkrevet 13/02-06 20:38 
Jeg er meget skuffet over, at du ikke har nævnt Bitmap Brothers endnu, Rune...

De har lavet rigtigt mange fede spil, blandt andet Speedball 2, Gods, Cadaver, Chaos Engine og Xenon 2.

Speedball 2 er og bliver en udødelig klassiker, som giver kontaktsport en helt ny mening.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
flottenheimerflottenheimerSkrevet 13/02-06 20:48, rettet 13/02-06 20:49 
Og har alle ikke også glemt vores svenske brødre - Digital Illusions?

Deres pinball spil og ikke mindst Battlefield fortjener da en smule anerkendelse...

KTC>
Speedball 2 er og bliver en udødelig klassiker, som giver kontaktsport en helt ny mening.

Jeg kunne bedre li' 1'eren.

Digital Illusions CE
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
RJKRJKSkrevet 13/02-06 21:00, rettet 13/02-06 21:01 
Uanset hvor meget glæde jeg har haft af Speedball 2 og andre Bitmap Brothers-titler, så er det vist svært at forsvare at nogen af dem skulle i det "ultimative" selskab - ligesom Team 17, som jo også har lavet mange rigtig gode spil. Ligeledes skulle jeg vist også have nogle hundrede titler på en liste, før jeg ville nævne en pinball-simulator ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Zzap!Zzap!Skrevet 13/02-06 21:07 
Appaloosa Interactive (tidligere Novotrade International)
http://www.appaloosacorp.com/index.html
Born to kill space
flottenheimerflottenheimerSkrevet 13/02-06 22:52 
RJK: Okay, okay... smag & behag, men Battlefield kan du altså ikke komme uden om :-)
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
RJKRJKSkrevet 13/02-06 23:31 
Ikke at jeg gider diskutere det, men jeg mener altså på absolut ingen måde det handler om smag og behag, når jeg siger jeg ikke kan lade en pinball-simulator komme i betragtning til en top 10-agtig liste over de mest væsentlige og nødvendige europæiske spil. Og det er heller ikke smag og behag, når jeg dømmer Battlefield på samme måde.

Derfor kan andre da godt være af anden opfattelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 13/02-06 23:32 
DICE har jo også RalliSport 1+2 på samvittigheden.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
la0sla0sSkrevet 14/02-06 00:04 
Jeg er ret enig angående Pinball, Battlefield, og har samme mening omkring Rallisport og Appaloosas spil (California Games er værd at nævne). Der er ikke rigtig nogle af det spil der er indiskutabelt kanonværdige, men det er fint at få dem med og nævnt. Det interessante er nok også, at det er svært at finde måske bare 8 helt sikre spil.

Min liste er jeg lavede, ja den er jævnt problematisk. Det er ret svært egentlig.
Hvad sker der?
ChimeraChimeraSkrevet 14/02-06 10:10, rettet 14/02-06 10:19 
KTC>
Speedball 2 er og bliver en udødelig klassiker, som giver kontaktsport en helt ny mening.

Og så vågnede jeg op.

Fandme ja.

Icecream, icecream.

Jeg går iøvrigt ud fra at de spil vi remser op, skal være spilbare og sjove idag, ellers forsvinder pointen om en spilkanon efter min mening. Det er ikke noget ved at smide nogle titler ind, kun fordi man har rosenrøde minder om dem. De skal holde, den dag i dag; Derfor er de klassikere.

Realms of the Haunting som blev nævnt længere oppe er jeg sikkert med på. Meget ambitiøst og godt, og så brugte det fullmotion m. levende skuespillere dengang, som faktisk virkede og bidragede til noget godt og positivt i selve spillet. Tony Crowther er jo osse lidt en 8 bit helt.
Zzap!Zzap!Skrevet 14/02-06 13:10 
la0s>
Jeg er ret enig angående Pinball, Battlefield, og har samme mening omkring Rallisport og Appaloosas spil (California Games er værd at nævne).

Jeg vil nok mene at Ecco serien er værd at tage med i overvejelserne.
Derudover har de lavet andre gode, men nok ikke kanon værdige spil, som Impossible Mission II, Kolibri og Simpsons Arcade.
Born to kill space
RJKRJKSkrevet 14/02-06 13:47 
Er det ikke bare konsolporten af Simpsons de har lavet? De andre arcadespil de nævner er jeg i hvert fald ret sikker på, de kun har lavet porten på. Derudover er Simpsons jo bare Turtles med udskiftet grafik...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/02-06 14:17 
Chrono>
Hvis et helt nyt spil skal med, er F.E.A.R. så ikke lavet i Ukraine eller sådan noget?

Du forveksler vist med "S.T.A.L.K.E.R. - Shadows over Chernobyl"... men det er også svært at kende forskel med alle de punktummer :-)
ChronoChronoSkrevet 14/02-06 14:32 
Hehe, selvfølgelig :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
la0sla0sSkrevet 14/02-06 22:54 
Zzap: Ja jeg har aldrig rigtig spillet så meget Ecco, så det forpurer nok min dømmekraft en anelse. Men at de fortjener at blive nævnt er der ingen tvivl om!

Iøvrigt europæisk: Hvad med Funcom, med Longest Journey? Er den selvskrevet? Eller Syberia fra franske "..."? Sidstnævnte er måske ikke værdigt, men en bemærkning værd.

Fahrenheit var vist også europæisk? Jeg har slet ikke spillet det nok, men det virker meget spændende på mig.
Hvad sker der?
flottenheimerflottenheimerSkrevet 15/02-06 21:35 
RJK: Nu nævnede jeg altså ikke Digital Illusions for at kræve, at deres spil kom på en Europæisk spilkanon. Jeg nævnede dem, fordi jeg synes at de har leveret nogle spil, som jeg ihvertfald har haft det sjovt med. Det var primært en opfølgning på den "wibe", som jeg følte, at tråden var kommet i: "Hvilke gode europæiske udviklere/spil har der egentligt været".

Lidt ligesom du selv nævner bl.a. Art & Magic og Reflections.
· ··~''' Insert coin to continue '''~·· ·
RJKRJKSkrevet 15/02-06 21:42 
Helt i orden. Men jeg tror nu at jeg skrev om både A&M og Reflections, at de ikke havde lavet relevante spil :) Jeg forsøger at diskutere de spil, der bringes på banen, i forhold til emnet, ikke andet.

Jeg har sat og sætter stor pris på DICE, i øvrigt. De er vel klart den mest markante spiludvikler i Skandinavien.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig