X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DR-Licens


Svar
JimPPJimPPSkrevet 06/09-05 14:45 
Jeg vil lige understrege, jeg betale min skat med glæde, det genere mig bestemt ikke at bidrage til samfundet som en helhed, men at betale for et produkt jeg ikke bruger, af tvang, det irritere mig grænseløst. Jeg har netop nu betalt min Licens, da jeg noget tungnem måtte indse at den eneste måde jeg kunne komme uden om var at smide samtlige fjernsyn og radioer i min hustand af ht.

S... Se hele indlægget
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
142 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
JimPPJimPPSkrevet 06/09-05 14:45 
Jeg vil lige understrege, jeg betale min skat med glæde, det genere mig bestemt ikke at bidrage til samfundet som en helhed, men at betale for et produkt jeg ikke bruger, af tvang, det irritere mig grænseløst. Jeg har netop nu betalt min Licens, da jeg noget tungnem måtte indse at den eneste måde jeg kunne komme uden om var at smide samtlige fjernsyn og radioer i min hustand af ht.

Så var det jeg begyndte at tænke om jeg egentligt brugte DR overhoved, og indså at jeg faktisk ikke har set DR1 eller DR2 i godt og vel 6 mdr. Kanalerne (som følger med i min Canal Digital løsning) er placeret som nummer 45 og 46. Jeg hører stort set aldrig Danmarks Radio (P3 når jeg kører bil og 100FM er for kedeligt) så okay jeg bruger P3, men P3 måtte gerne sende reklamer i samme omfang som 100FM og så være gratis, hvorfor skal jeg så betale for reklamefri radio når jeg ikke ønsker det, og hvorfor skal jeg betale for 2 TV kanaler jeg slet ikke bruger, er det fordi andre har glæde af dem?

Hvor mange timer om ugen bruger i på DR i alle dets afskygninger, er det bare mig der ikke kan/vil interessere mig for programmerne?
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
fumfumSkrevet 06/09-05 14:56 
Jeg hører altid p1 når jeg kører bil. Den perfekte kanal til bilkørsel.
Derudover ser jeg meget dr2, og venter spændt på at west-wing kommer igen.
Jeg betaler gerne for kvalitet.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
KillgoreKillgoreSkrevet 06/09-05 15:42 
Hellere licens og dermed muligheden for mere snævre målgrupper. Ingen licens = overfladisk mainstream crap fyldt med reklamer.

Farvel store TDC tv kanals pakke!
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/09-05 15:54 
Jeg bruger vel Danmarks Radio, enten i form af TV eller radio, i gennemsnit en halv times tid om ugen. Oftest endnu mindre. Og ja, jeg betaler alligevel min licens, men kun fordi jeg blev snuppet i kontrollen.
HeroldHeroldSkrevet 06/09-05 16:02 
Hvordan blev du "snuppet"?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 06/09-05 16:55, rettet 06/09-05 16:58 
Enig med Killgore. Personligt ser jeg også DR og DR2 rimlig ofte. De sender ofte interessante film, der ikke nødvendigvis har så stor en målgruppe, gode dokumentarprogrammer (f.eks. når der er Tema Lørdag) og så er der jo TV-Avisen, Deadline og andre glimrende programmer.

Der er også dem, der argumenterer for, at der skal indføres brugerbetaling på biblioteket, så de der aldrig benytter sig af det ikke behøver betale, men det synes jeg ligeledes ville være en tåbelig idé.
(...)
DeluxScanDeluxScanSkrevet 06/09-05 17:02 
Jeg betaler min licens, men jeg synes ikke om det.
Jeg ser aldrig DR, DR2 eller TV2 - og jeg hører kun kommerciel radio. Alt for meget overfladisk materiale på alt for kort tid på dansk tv.. Og så er det dansk = useriøst og poppet.
TV Danmark ser jeg for Spin City og Frasier.

Derimod ser jeg de dedikerede kanaler, når jeg vil se noget. F.eks. Discovery, NGC, BBC, CNN.

2000 kr. om året for skaldede DR og co. er simpelthen alt, alt for meget. Men jeg betaler, fordi jeg skal.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
JimPPJimPPSkrevet 06/09-05 17:28 
Killgore>
Hellere licens og dermed muligheden for mere snævre målgrupper. Ingen licens = overfladisk mainstream crap fyldt med reklamer.

Ja, okay, syntes det er fint nok. Men for 960,- hvert halv år?
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 06/09-05 18:24, rettet 06/09-05 18:28 
Herold>
Hvordan blev du "snuppet"?

Det ringede på døren mens jeg ventede en ven, så jeg vadede fuldstændig uforberedt ud og åbnede, mens fjernsynet kørte på fuld knald inde i min stue... "Hej licensmand"... Den var svær at tale sig ud af :)

Jeg kan godt se pointen i, at det er fedt at kunne sende til snævre målgrupper på grund af licensbetaling. Mit problem består i, at jeg er tvunget til at betale ca 2000,- om året for to kanaler som jeg aldrig ser, og heller ikke kan fravælge
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/09-05 20:58 
Jeg ser ikke DR eller DR2. Jeg ser kun nyheder på TV2 og lidt på 24nordjyske. Resten af de mange kanaler i Stofa pakke 2 kunne lige så godt være uden programplads. Jeg bruger dem simpelthen ikke.

Jeg ville uden tøven tage imod tilbuddet om at slippe for alle kanaler/licens. Jeg kan sagtens få mit nyhedsbehov gratis dækket via nettet. Og tv'et bruges alligevel kun til DVD og GameCube.
SumezSumezSkrevet 06/09-05 21:10 
Jeg har stort set ikke set tv de sidste to år. Og jeg er også virkelig træt af at betale flere tusind om året til deres licens pis.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 06/09-05 21:13 
Killgore>
Hellere licens og dermed muligheden for mere snævre målgrupper. Ingen licens = overfladisk mainstream crap fyldt med reklamer.

Det er jo netop det, licensen ikke opfylder!! Alle betaler til DR, og derfor skal DR producere programmer rettet mod alle, hvilket så bliver til boligprogrammer og melodi grand prix. Med andre ord: det værste gang lort. Det eneste anstændige DR-program, jeg kan komme i tanke om må være Musikprogrammet.

Jeg mener det er fuldstændig hen i vejret at alle skal betale en fast afgift for noget, de ikke har nogen interesse i.
I det mindste er fri sygesikring og uddannelse i alles interesse (eller det burde være).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 06/09-05 21:33 
Mit TV har været i stykker i et halvt år nu (ja, jeg har ikke taget mig sammen til at reparere det - so sue me). Da licensmanden så ringede på, sagde jeg "Mit TV virker ikke." Jeg kunne endda have inviteret ham indenfor for at demonstrere det. Men næh nej. Det koster penge at have det stående, selvom det ikke virker. Det er lidt bizart.

Tilgengæld kan jeg se gratis tv på min pc. Yay. :!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
King ChaosKing ChaosSkrevet 06/09-05 21:37, rettet 06/09-05 21:38 
Kobsie: Den kirkeskat du betaler, går primært til vedligeholdelse af bygningerne. Har du et ønske om at de danske kirker skal forgå? Så er det en god idé.
MarcusMarcusSkrevet 06/09-05 21:41, rettet 06/09-05 21:47 
Hørt, drop skatten til folkekirken som udgangspunkt, og lad folk melde sig ind i stedet hvis de vil. :)

Det licenshalløj lyder umiddelbart lidt irriterende ja, selvom jeg godt kan lide de to kanaler sammenlignet med hvad jeg ellers har set. Fjernsyn kan jeg nok undgå men så skal jeg også skille mig af med mit anlæg hvis jeg skal slippe for licens da det inkluderer radio, det var dog besværligt.

<Tilføjelse>
I forhold til hvad de bliver benyttet til vil jeg gerne have at de forgår, også pga. deres symbolske værdi. I historisk/arkitektonisk sammenhæng er de dog værd at beholde, så kunne man evt. finansiere dem på samme måde som slottene i Danmark. (Og de burde egentligt tømmes for royale)
JmogJmogSkrevet 06/09-05 21:46 
Herold>
Det koster penge at have det stående, selvom det ikke virker. Det er lidt bizart.

Hvis det er tuneren, der er i stykker (og det kunne du egentlig bare sige), så har de ikke en skid at komme efter. Det er eksistensen af en fungerende tuner i husholdningen som man skal betale licens for. Hvis man har teknisk snilde nok til at fjerne tuneren fra et fungerende TV, kan man faktisk lovligt bruge ens tv (dvd og konsol f.eks.) uden at betale licens.
King ChaosKing ChaosSkrevet 06/09-05 21:53 
For mit eget vedkommende har jeg ikke noget mod licensen som idé. Altså at pengene sikrer et højt "public service"-niveau på en eller flere kanaler. Det betød i gamle dage at Danmarks Radio transmiterede fra kulturelle begivenheder, at de viste film og tv-teater af meget høj kvalitet, at sendefladens indhold ikke var baseret på hvad penge-stærke forretningsfolk ønskede, samtidig var nyhederne sikret en form for "neutralitet", så den i en vis grad kunne være kritisk overfor det til enhver tid siddende politiske flertal. MEN...

fordi vores politikere i deres visdom mente at der skulle være konkurrence indenfor "public service-kanalerne, er både DR og TV2 fyldt med latterlige og ligegyldige Reality Shows, meningsløs underholdning, og utålelige bolig-programmer. Samtidig er en del af de mere seriøse programmer flyttet over på DR2, som en del af os stadig ikke kan se. Samtidig nægter Den Store Klovn aka. kulturminister Brian Mikkelsen at sikre at store sportsbegivenheder som f.eks. fodboldlandsholdets udekampe, kan ses af hele befolkningen. Så for mig er målet ved at være fyldt. Bortset fra det snakker de om at fjerne licensen og lægge det direkte på skatten. Dermed rammer man også folk som formaster sig til at se tv på deres PC, PSP, eller anden ny modens teknologi.
HeroldHeroldSkrevet 06/09-05 21:59 
"Dermed rammer man også folk som formaster sig til at se tv på deres PC, PSP, eller anden ny modens teknologi."

Haha. Tag den. Plummer :P
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
AmbyAmbySkrevet 06/09-05 22:03 
Jmog>
(SNIP)
Hvis man har teknisk snilde nok til at fjerne tuneren fra et fungerende TV, kan man faktisk lovligt bruge ens tv (dvd og konsol f.eks.) uden at betale licens.

Nej. Du skal have en kvittering fra en autoriseret forhandler på at den er fjernet.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
CoreCoreSkrevet 06/09-05 22:08 
kobsie>
Drop skatten til folkekirken og man er godt på vej til en lille licens!

Du kan bare melde dig ud af folkekirken, så betaler du ikke kirkeskat...sværere behøver den ikke at være ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
CoreCoreSkrevet 06/09-05 22:42 
Min pointe er, at du i det mindste har et valg. Hvis man kunne fravælge licensen, er det nok de færreste der ville bide den i sig i halvandet år, før de fik "taget sig sammen" ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
MIKA-LMIKA-LSkrevet 06/09-05 23:44 
KidCaffeine>
Det ringede på døren mens jeg ventede en ven, så jeg vadede fuldstændig uforberedt ud og åbnede, mens fjernsynet kørte på fuld knald inde i min stue... "Hej licensmand"... Den var svær at tale sig ud af :)

Nu er 'licensmanden' jo ingen retslig myndighed, så selvom han kan se et kørende tv fra yderdøren, kan du til spørgsmålet 'Hov, er det ikke et tv der står der' svare pænt 'Nej, det er det ikke' - og til spørgmålet 'Må jeg ikke lige komme inden for og se det faktisk ikke er et tv' ligeledes svare 'Nej, det må du faktisk ikke' - og så må han pænt vende snude hjemad igen.
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
HeroldHeroldSkrevet 07/09-05 00:03 
Er der ingen sanktionsmuligheder overhovedet?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
MIKA-LMIKA-LSkrevet 07/09-05 00:11 
Egentlig kan jeg ikke komme i tanke om noget - 'licensmanden' skal jo have bevis for at du har et tv. Og det får han svært ved at få, hvis du ikke lukker ham ind - og at tage billeder ind ad fordøren er jo en krænkelse af privatlivets ret ;)

Jeg kunne forestille mig han skal have en ganske almindelige retskendelse, for rent faktisk at kunne gøre noget som helst.
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
King ChaosKing ChaosSkrevet 07/09-05 00:20 
Det har jeg svært ved at forestille mig at du har ret i. Set i lyset af alle de sortseere de har knaldet gennem tiden, har de vel midler til deres rådighed.
JAAJAASkrevet 07/09-05 00:34, rettet 07/09-05 00:35 
Så man må godt se tv på pc'en, siger I? Men der skal man jo også have et tv kort, og dermed en tuner. Det er så ok, eller hvad? For så er det da noget, jeg kraftigt vil overveje. Investeringen har jo tjent sig hjem i løbet af meget kort tid.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 07/09-05 02:14 
Ja, jeg er ret sikker på, at man godt må se tv på pc'en... det er vel derfor det netop er oppe i pressen, at DR meget gerne vil kunne opkræve licens fra pc-seere, hvilket de ikke kan på nuværende tidspunkt. Som sædvanlig er de for sent ude med at få lukket et kæmpe hul i loven.

Kirkeskat? 200.000 * (0,7%) = 1.400 om året. 1400,- er da ikke "mange penge", er det? Jeg har i hvert fald ikke noget imod at smide de par kroner i at bibeholde de pæne bygninger :-)
DeluxScanDeluxScanSkrevet 07/09-05 06:49 
Man betaler licens for tunere - ikke tv. Så hvis du har en gammel video med tuner liggende på loftet - men ikke noget tv - så skal du alligevel betale licens.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 07/09-05 07:24 
MIKA-L>
Nu er 'licensmanden' jo ingen retslig myndighed...

Det har du naturligvis ret i, og i bund og grund kunne jeg også bare have smækket døren i hovedet på ham, eller påstået at et par af mine venner var i gang med at opføre Re-Animator som teaterstykke inde i min stue. Kunne jeg gøre det om, havde jeg også reageret anderledes. Men i situatonen følte jeg mig for det første 'taget med bukserne nede', og for det andet var det i den periode, hvor min erhvervsret lærer havde fortalt, at licenskontrollen havde ret til at komme ind i lejligheden.

Det kan jeg huske, at vi i samme periode også havde en ret god diskussion om her på siden :)
CoreCoreSkrevet 07/09-05 07:27, rettet 07/09-05 07:28 
MIKA-L>
og så må han pænt vende snude hjemad igen.

Der er vist noget med at han bare sætter sig ud i sin bil, og får tilsendt en kendelse via fax, så han godt må komme ind...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 07/09-05 07:51 
Der er efterhånden så mange myter omkring emnet, at det kan være svært at skelne.
MIKA-LMIKA-LSkrevet 07/09-05 08:18 
DeluxScan>
Man betaler licens for tunere - ikke tv. Så hvis du har en gammel video med tuner liggende på loftet - men ikke noget tv - så skal du alligevel betale licens.

Det mener jeg ikke du har ret i.

"Stk. 2. Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg."

Jeg mener derimod det hedder sig at apparaturet sig selv skal kunne frembringe et tv billede, og det kan hverken en tuner eller en tv-box til en pc. Et tv/LCD tv kan derimod godt uden inblanding fra andre, idet der både er en tuner og en skærm i en og samme pakke.

På den anden side peget næste paragraf på at en pc/pc monitor også er inkluderet, siden computer + tv kort jo gør pc skærmen i stand til at gengive er tv signal.

"Stk. 3. Monitorer tilknyttet andet elektronisk udstyr anses for modtagere, såfremt de kan gengive lyd- eller billedprogrammer, som er spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg."
» Is this a game, or is it real ? «Spiller nu: Super Mario Galaxy, Command & Conquer 3: Ti..., Guitar Hero III: Legend...
HyakotakeHyakotakeSkrevet 07/09-05 08:40 
Mht. DR-licens fra pc'er glæder jeg mig enormt til at se hvordan de tror de kan indkræve pengene. Det er jo totalt administrativt umuligt, med mindre de bruger de nuværende kollektive metoder og pålægger en eller anden sindssyg afgift ved hvert nyt pc-køb (eller hvad de nu ellers kan finde på). Og så går Konkurrencestyrelsen nok amok.

Jeg kunne også forestille mig, at de pålagde det som ekstra gebyr på ens bredbåndsforbindelse, så man f.eks. skal betale en halvtredser mere om måneden... mulighederne er der, men vent bare og se folk flippe ud, når de kommer med en udmelding.
SumezSumezSkrevet 07/09-05 09:06 
En anden ting, der vist ikke er blevet berørt i dette emne er at ALLE betaler det samme i licens uanset indtægt.

Det er fuldstændig utilsigtet at den rige læge eller fabriksejer fra Hellerup skal betale det samme i licens som en fattig studerende eller bistandsmodtager.
Da konceptet blev undfanget gik det på at alle med et fungerende TV skulle betale licens, fordi der kun var ét formål med produktet, og alle der købte et TV, gjorde det med hensigt på at se DR.
I dag er der mange grunde til at anskaffe sig et TV, og stort set alle har et. Og derudover er der mange forskellige kanaler at vælge mellem. Licens-konceptet er håbløst forældet og helt hen i vejret, og så godt som alle er enige. Det er mig en gåde hvorfor der aldrig er blevet gjort noget ved det!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 07/09-05 09:37, rettet 07/09-05 09:37 
Fordi ingen avis har skrevet en artikel om det for at sætte en offentlig diskussion igang?
JimPPJimPPSkrevet 07/09-05 09:51 
Nu må vi heller ikke glemme at man rent faktisk kan få rabat hvis man er Pensionist, mener endda det er halvpris... Men ellers ville en justering der ikke være helt dum.
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
SumezSumezSkrevet 07/09-05 10:14 
3of19>
Fordi ingen avis har skrevet en artikel om det for at sætte en offentlig diskussion igang?

Det er jo også det jeg ikke forstår. At det ikke er blevet gjort. Jeg har dog ofte set læserbreve, klummer og lignende, der berører emnet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 07/09-05 10:42 
Hmmm. Gad vide om man som betalt anmelder reelt kan trække licensen fra i skat? Jeg er nødt til at have et tv for at kunne spille konnsolspil, og licensen bliver derfor en udgift jeg er nødt til at have for at kunne arbejde. Så må den da kunne trækkes fra et sted? :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JimPPJimPPSkrevet 07/09-05 12:02, rettet 07/09-05 12:03 
Rent logisk... så ja...

EDIT: Fik stripperen lov til at trække sine nye bryster fra?
Im rendering obsoleteSpiller nu: Battlefield Vietnam, Football Manager 2006, Hitman: Blood Money
WehnerWehnerSkrevet 07/09-05 12:03 
Nej, hun tabte sagen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 07/09-05 15:48 
MIKA-L>
Det mener jeg ikke du har ret i.

Det er da muligt, jeg tager fejl. Men netop fordi en video kan optage programmer bare ved at slutte antennestikket til - altså helt udenom et tv - så kvalificerer den også.

Men jeg er ikke sikker.

Tidligere tråd om emnet.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
JAAJAASkrevet 07/09-05 17:09, rettet 07/09-05 17:12 
Herold>
Hmmm. Gad vide om man som betalt anmelder reelt kan trække licensen fra i skat? Jeg er nødt til at have et tv for at kunne spille konnsolspil, og licensen bliver derfor en udgift jeg er nødt til at have for at kunne arbejde. Så må den da kunne trækkes fra et sted? :D

De lod mig trække en del internetregning fra grundet mine skribentjobs før i tiden. Jeg forklarede skattevæsenet, at det var et nødvendigt værktøj til at skaffe mig information og holde mig opdateret og dermed være interessant som arbejdskraft, hvilket var ganske rigtigt. Den åd de i senhalvfemserne. Det er sikkert ikke muligt længere, men ring og spørg dem! Det var det, jeg gjorde.

P.S. Kan nogen give et endegyldigt svar på, om en licensmand har ret til at komme ind i ens hus? Det lyder underligt, at han skulle have beføjelser, der ellers udelukkende er forbeholdt politi og redningsfolk.
King ChaosKing ChaosSkrevet 07/09-05 17:48 
Jeg ved ikke om vi bliver klogere af dette:

familieadvokaten
SeventhSunSeventhSunSkrevet 08/09-05 19:35 
Jeg synes det er sørgeligt, at der åbenbart er så stor koncensus om at licens er noget skidt.

I mine øjne ville Danmark være et fattigere sted uden:
Taxa, Krøniken, Rejseholdet, Ørnen, Temalørdage, Tematirsdage, Rapporten, Kontant og Drengene Fra Angora.
For at nævne noget DR TV har lavet.
Fra DR Radio vil jeg nævne:
Banjos Likørstue, Tæskeholdet, Chris og Chokoladefabrikken. For ikke at tale om bands, der startede deres karriere på P3:
Tue West, Saybia, Swan Lee, Carpark North, Nephew, Michael Simpson, Peter Sommer m.fl.

Uden licens ville DR komme til at ligne TV3 eller TV Danmark, som af gode grunde er 100% styret af reklameindtægter, og dermed seertal.

Men omvendt er DR også nødt til at lave TV til seerne.
Det nytter ikke noget at lave verdens bedste fjernsyn, hvis der ikke er nogen, der ser det. Man kan ikke tvinge folk til at skifte kanal.
Så derfor er DR også nødt til, at lave boligprogrammer eller noget andet pop-TV, simpelthen fordi det er hvad folk vil se.
Kunsten er så at lave noget populært TV, der alligevel kan give folk noget mere end bare underholdning, og på den måde opfylde Public Service forpligtelserne.
Krøniken er et godt eksempel, fordi det er en underholdningsserie, der samtidig forsøger at give et historisk indblik Danmark i 50'erne.

Selvfølgelig er DR og licens ikke uden fejl, men det er en absolut nødvendighed.
Bare se på Italien og USA for at se hvor galt det kan gå, hvis ikke der er nogle uafhængige medier.

Så skab endelig en debat om Public Service og hvad I mener den skal gælde - så længe det ikke gælder om at afskaffe den :-)


Og personligt mener jeg så, at licensen burde indgå på skattebilletten.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 08/09-05 19:43 
Jeg kunne sagtens klare mig uden stort set alle de programmer, du nævner. En god del af det ville jeg også helst være foruden. ISÆR de bands du nævner.

Bare fordi du synes den slags er godt, retfærdiggør det da ikke at jeg skal betale for det? Du ser det, så kan du betale for det. Og selv da må du da kunne se dig enig i at beløbet skal afhænge af din indtægt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MarcusMarcusSkrevet 08/09-05 20:17, rettet 08/09-05 20:20 
Jeg er enig med Seventhsun, der er efter min mening langt mere værdi i de programmer og fx. også viden om sammenlignet med hvad jeg har set fra andre kanaler.

Mandrilaftalen bør også nævnes. Den serie har haft stor inflydelse på den yngste generation i de dele af den jeg kender i hvert fald.

Det retfærdigøres hvis flertallet af Danmarks befolkning støtter det, hvilket jeg tror at de gør. Brugerbetaling ville sikkert også være ok, hvis det kunne arrangeres på en måde så det kommer til at fungere. Grunden til at det stadig er som det er er vel bare at systemet er lidt forældet og ikke er justeret så meget efter at folk hyperindkøber paraboler så de kan følge med i plastic fantastic, jackass og the bachelor....eller hvad de nu hedder.

Han er vel også enig i at det skal afhænge af indtægten hvis han mener at det skal være med i skatten.
WehnerWehnerSkrevet 08/09-05 20:21 
I Danmark er vi så priviligerede, at vi har mange ting, der ikke er for alle. Det har vi råd til. Der er sikkert også mange, der ikke benytter vores biblioteker, der ikke forstår, at deres skattepenge bruges der. Ganske som folk uden bil måske synes, at der bliver bygget for mange veje og broer osv. osv.

Det hører med til at bo i et velfærdssamfund. Personlig ville jeg ikke bytte det for noget. Selvom jeg heller ikke ser meget TV.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
kidcaffeinekidcaffeineSkrevet 08/09-05 20:32 
100% enig med Sumez her. Har egentlig ikke mere at tilføje, fordi det allerede er blevet sagt så godt. Ville bare lige vise min støtte ;)
SumezSumezSkrevet 08/09-05 20:35 
Mon ikke Mandrillen var kommet uden licensens hjælp? Jeg er ret sikker på at det er noge Casper Christensen, og Lasse Rimmer, Lars Hjørtshøj og Frank Hvam selv besluttede sig for at lave. De har jo tydeligvis heller ikke fået noget særlig højt bedget at lave det for.
Og jeg vil til enhver tid hellere støtte projekter som Mandrillen end Krøniken og Rejseholdet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 08/09-05 20:44, rettet 08/09-05 20:47 
Både Langt Fra Las Vegas og Klovn klarer det da fint på Zulu (og TV2), så den slags kan vi sagtens få uden DR.

Og med hensyn til de bands der er kommet frem via P3, er de da kun en brøkdel af danske kunstner, hvoraf mange er kommet frem uden P3's hjælp. Desuden skal Swan Lee's popularitet nok nærmere tilskrives deres egen ihærdighed, end P3's indblanding.

Den eneste løsning jeg kan se skulle være, at lade alle kanaler være betalingskanaler. Så kan de selv sætte prisniveau og programflade. Hvis det skete er jeg ret sikker på at DR hurtigt ville gå ned med flaget sammenlignet med konkurrencen, hvis de bliver ved med at køre samme stil som nu. På trods af alle de nævnte "kvalitetsprogrammer".
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
142 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig