X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

OXM - Hvilke fjolser


Svar
OkottaOkottaSkrevet 11/09-04 10:46 
Det ser ud til at det engelske Official Xbox Magazine (OXM), slet ikke spiller de spil de anmelder.

Jeg køber aldrig selv bladet, da det er alt for dyrt, og pga. jeg for flere måneder tilbage konkluderede med mig selv - efter at ha' læst en 3-4 numre - at bladet var et fanboy magasin; måske jeg simpelthen havde ret.

Fra GamesTM's forum:

"Open letter to Official Xbox Magazine (UK)


As a fiercely independent games developer, we totally respect the right of
reviewers to make harsh but heartfelt criticism of games released to the
public. But like all rights, this comes with responsibilities.

Foremost of these must surely be factual accuracy. In your review of
Headhunter Redemption (Issue 34, October 2004), you claim that cut scenes
"can't be skipped... Grrr!" This is incorrect: all cut scenes in the game
are skippable. Grrr, indeed.

More mysteriously, you conclude your review by stating that "the odd bike
chase succeeds in breaking up the on-foot action." There are no biking
sequences in Headhunter Redemption: a fact that would be apparent to anyone
who had actually played the game.

Naturally we would prefer everyone to appreciate our game as much as many
other reviewers have done, but we will always try to learn from
well-informed criticism. It is far harder to accept ill-informed,
unprofessional journalism.

Perhaps in future you could show us, other developers and your readers this
simple courtesy: if you can't be bothered to play a game, don't bother to
review it.

John Kroknes
Philip Lawrence

Amuze."

Open letter to OXM
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
KilroyKilroySkrevet 11/09-04 11:04 
Pinligt. Jeg tror ikke der findes et andet ord der kan dækker den følelse bladets ansatte BURDE føle i disse dage.
Kilroy Was Here
RJKRJKSkrevet 11/09-04 11:30 
Nu er det jo desværre langt fra normalen, at anmeldere gennemfører spil, før de skriver anmeldelser - og jeg siger ikke, at det _altid_ er nødvendigt, men det kan da _aldrig_ skade - og så kan nogle vel føle sig fristet til at gætte lidt engang i mellem.

Personligt synes jeg også det er dårligt og pinligt, men dette er jo desværre langt fra et enestående tilfælde...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 11/09-04 12:01 
Jeg har ikke tidligere hørt om store (officielle) publikationer, som har lavet sådan en kikser li'som OXM har gjort.

Kan du nævne nogen?

Altså - det her er et officielt blad, som seriøst har dummet sig; Jeg er ikke i tvivl om, at flere uofficielle og små blade, ta'r sig nogle friheder engang imellem.

Men et officielt blad - det er virkelig ikke særligt intelligent gjort.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 11/09-04 12:07 
At et magasin køber retten til at kalde sig "officielt" ændrer vel ikke en disse på, hvor meget tid anmelderne lægger i anmeldelserne?

Hvis jeg kun må nævne noget fra de originale OXM og OPS2M så har jeg ingen eksempler, nej, for jeg læser ikke de blade.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 11/09-04 12:26 
Den dag jeg bliver nødt til at gætte indholdet i et spil, pga. af tidspres eller ren dovenskab, er den dag jeg lægger min joypad fra mig, og finder på noget andet at lave. :/

Jeg har set det før - også på sites og den slags, både danske og udenlandske. Desværre kan man ikke forvente at alle har en stor baggrundsviden om alle spil, så det sker af og til´at der kommer lidt mere indhold i artikler og nyheder, end virkeligheden kan retfærdiggøre.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
3of193of19Skrevet 11/09-04 12:33 
Hmm, det lyder næsten som om de har gravet anmeldelsen for det første Headhunter frem og tilpasset den. Hvis jeg husker korrekt kunne man ikke afbryde cutscenes i etteren og der var motorcykel afsnit (som faktisk var ret seje, som f.eks. da man skulle fræse rundt i byen og demontere bomber).
OkottaOkottaSkrevet 11/09-04 12:34 
RJK>
At et magasin køber retten til at kalde sig "officielt" ændrer vel ikke en disse på, hvor meget tid anmelderne lægger i anmeldelserne?

Nej - uanset hvem der laver sådan et stunt, så kan det ikke forsvares.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
enfenenfenSkrevet 11/09-04 12:50, rettet 11/09-04 13:48 
Jeg kan stadig huske en anmeldelse i PC Player( tror jeg det var) for mange år siden, hvor et eller andet Star wars spil blev anmeldt af en person( kan ikke huske navnet). Her blev der skrevet at man kunne få lov til at flyve en B-Wing og også, at spillet indeholdte multiplayer. Ingen af delene var med i spillet!

Jeg skrev så et åbent brev til redaktionen og anmelderen for at undersøge, hvordan man kunne skrive en anmeldelse uden at have spillet spillet, men jeg fik sjovt nok aldrig et svar. Jeg sendte endda brevet igen, men stadig ingen respons.

Jeg skal se, om jeg kan finde brevet frem fra en gammel backup cd, så jeg kan få bekræftet navnet på bladet og titlen på spillet.

EDIT:

Det var PC Player og det var en anmeldelse af "Starwars: Rogue Squadron" i bladet 2/99 skrevet af Kim Dorff Hansen.
What is the Matrix?
King ChaosKing ChaosSkrevet 11/09-04 13:24, rettet 11/09-04 19:48 
Jeg synes nu det virker underligt at de har skrevet at der er motorcykel-sekvenser i , når der ikke er det. Det er da noget besynderligt noget at finde på, når man ikke har checket det. Det griber man vel ikke ud af det blå (selv ikke hvis det var inkluderet i det første spil). At anmelderen har troet at cut-scenes ikke kan skippes kan jo skyldes at vedkommende ikke har kunne finde ud af hvilken knap han/hun skulle trykke på. Jeg siger ikke at det ikke er useriøst fusk, men bare at der kan være tale om en anmelder med hovedet oppe i anus.
ValkyrieValkyrieSkrevet 11/09-04 19:23 
De har nok kigget på det første headhunter som havde motorcykel dele.

Sikkert bare en wise guy der spillede DC spillet og troede at han kunne lave et review af 2eren uden nogen ville bemærke det...

Ret skuffende - Jeg har en HEL del af OXM bladene, men indrømmet har det været mest for demoerne....

Og humorene i de første numre var god... XBOXMAN:D
Well crucify the insincere tonight...
ComradeComradeSkrevet 15/09-04 14:33, rettet 15/09-04 14:45 
Anmelderen har svaret på brevet..

I den review kode de modtog var der ikke mulighed for at skippe cutscenes.

Hvad angår bike banen, var det fordi der stod i en pressemeddelelse at der ville være denne bane i det endelige spil.
Spiller nu: Metal Gear Solid 4: Gun..., Grand Theft Auto IV, Race Driver: Grid
Bede-xBede-xSkrevet 15/09-04 15:02 
RJK>
Nu er det jo desværre langt fra normalen, at anmeldere gennemfører spil

Som udgangspunkt BØR anmeldere gennemføre de spil de anmelder. Samt teste alle funktioner(fx link, splitscreen og online). Ellers bør de gøre opmærksom på at anmeldelsen ikke inkluderer disse punkter.

Jeg har ikke tidligere hørt om store (officielle) publikationer, som har lavet sådan en kikser li'som OXM har gjort.

Kan du nævne nogen?

Jeg har ikke bladet ved hånden, men jeg er næsten sikker på at det officielle PS2 blad skrev, at man kunne spille med bots i Half-life på PS2. Men jeg skal nok lige kigge efter, om jeg husker rigtigt...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 15/09-04 15:04 
Bede-x>
Som udgangspunkt BØR anmeldere gennemføre de spil de anmelder.

Desværre er langt fra alle anmeldere, redaktører og/eller magasiner af samme opfattelse.

(jeg er, i øvrigt)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
enfenenfenSkrevet 15/09-04 15:06, rettet 15/09-04 15:07 
Comrade>
Anmelderen har svaret på brevet..

I den review kode de modtog var der ikke mulighed for at skippe cutscenes.

Hvad angår bike banen, var det fordi der stod i en pressemeddelelse at der ville være denne bane i det endelige spil.

Men når scenen ikke er med i spillet, så skal der slet ikke skrives noget om det. Så kunne man måske have nævnt muligheden for en motorcykel scene eller noget i den stil.
What is the Matrix?
CronossCronossSkrevet 15/09-04 15:10, rettet 15/09-04 18:15 
Comrade>

Hvad angår bike banen, var det fordi der stod i en pressemeddelelse at der ville være denne bane i det endelige spil.

Yes, hermed tilstår manden jo tydeligvis at han aldrig har proppet spillet i maskinen - kritisk!

Jeg er enig i at anmeldere bør have gennemført spillet før en given anmeldelse, men det irriterer mig hvis jeg læser en anmeldelse hvori de skriver at spillet ikke er gennemført. Det mener jeg er en ærlig og fin måde at gøre rede for en given situation.

Når vi nu snakker om mystiske anmeldelser, og nu vil jeg ikke træde visse folk herinde over tæerne, så undrede jeg mig også ganske meget over at passager fra Gamereactor's Doom 3 anmeldelse ser ud til at være oversat næsten ordret fra Gamespot's anmeldelse.

Hvis dette er tilfældet, så står det skidt til med den danske anmelderbranche.
Bede-xBede-xSkrevet 15/09-04 15:13 
Forhåbentlig er Gamereactor ikke standarden i den danske anmelderbranche, for så står det virkeligt skidt til...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 16/09-04 09:52 
Okotta>
Headhunter Redemption (Issue 34, October 2004), you claim that cut scenes
"can't be skipped... Grrr!" This is incorrect: all cut scenes in the game
are skippable. Grrr, indeed.

*host*Chrono*host*Sam & Max*host* ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 16/09-04 10:00 
Øh - cutscenes i Sam & Max Hit The Road, skipper du hurtigt igennem, ved at trykke punktum "." på dit keyboard; På den måde springer man hurtigt igennem dialogen, og dermed cutscenen (som alle indeholder denne skipable dialog, så vidt jeg husker).
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
HeroldHeroldSkrevet 16/09-04 10:19 
Cronoss>
Hvis dette er tilfældet, så står det skidt til med den danske anmelderbranche.

Man kan jo sige det samme, når et site har en anmeldelse af et spil 2-3 dage efter spillet er landet i postkassen, og når et site har en anmeldelse klar af et spil 7 dage efter at previewkoden er landet, eller to måneder før et spil udkommer, da det er udsat pga af fejlrettelser. :)

If I had a penny...
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 16/09-04 10:40 
Okotta>
Øh - cutscenes (...)

Lige præcis.. Den var lidt intern :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DeluxScanDeluxScanSkrevet 16/09-04 14:51, rettet 16/09-04 14:51 
Den slags har jeg lagt mærke til mange gange, specielt når man modtager en anmeldelse fra en skribent, der har taget sig lidt for store friheder.

Den værste har jeg dog set på en stor, dansk side, hvor skribenten frejdigt påstår, at man kan spille split-screen over Live i Return to Castle Wolfenstein, hvilket man ikke kan - og ikke engang offline, hvis vi ser bort fra coop.
Jeg kender mindst to, som har købt spillet på baggrund af denne oplysning - og de var, forståeligt nok, rimeligt harme.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HeroldHeroldSkrevet 17/09-04 10:44 
Haha, ja. Den faldt jeg også lige over. Sådan er det når det skal gå for hurtigt. :/
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Bede-xBede-xSkrevet 20/09-04 10:53 
Hvilken side er der tale om?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 20/09-04 11:04, rettet 20/09-04 11:05 
Cronoss>
Når vi nu snakker om mystiske anmeldelser, og nu vil jeg ikke træde visse folk herinde over tæerne, så undrede jeg mig også ganske meget over at passager fra Gamereactor's Doom 3 anmeldelse ser ud til at være oversat næsten ordret fra Gamespot's anmeldelse.

Så prøv at sammenligne deres layout til deres købeguide i det nyeste nummer(nr 53), med det i GamesTM Essentials sektion. Jeg brugte GamesTM nr 10, s 160, men det skulle gå med ethvert nummer da sektionen er med i dem alle.

Hvilket ekstremt plagiat. Fra billeder, til tekstens opstilling, til hvad de skriver. Det er tyvstjålet. Man burde gøre GamesTM opmærksom på det...

Sjovt er det også når man læser redaktionens personlige favorit spil gennem tiderne(stadig nr 53). Den ene af dem har Halo 2 på...

Eller se denne godbid i deres Splinter Cell:PT anmeldelse:

"I tråd med min seneste himlen op om spillenes AI, så bliver der i Pandora Tomorrow gået lidt nye veje. Mens man bevæger sig dybere ned i ærtesuppen bliver éns fremfærd analyseret og sværhedsgraden justeret. Faktisk vil dette have betydning for, hvilke scriptede sekvenser man oplever-hvilket giver forskellige oplevelser alt efter spillerens evner."

Ja, det gør det da helt sikkert...

Bladet er helt til rotterne.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OmenOmenSkrevet 23/09-04 01:03 
Cronoss>
Når vi nu snakker om mystiske anmeldelser, og nu vil jeg ikke træde visse folk herinde over tæerne, så undrede jeg mig også ganske meget over at passager fra Gamereactor's Doom 3 anmeldelse ser ud til at være oversat næsten ordret fra Gamespot's anmeldelse.

Det forkommer mig endnu mere mystisk at flere folk ikke tager sig tiden til at læse undertegnedes intryk af spillet fra E3, hvor de præcis samme kritikpunkter, som også pointeres i anmeldelsen, er nævnt (vel og mærke ca. 3½ måned før de blev brugt i anmeldelsen af spillet...)

Biased?...
Vote Ficus!
OkottaOkottaSkrevet 23/09-04 08:49 
GameCopy Reactor (som jeg hermed har døbt bladet), stjæler stadig med arme og ben - kritikpunkter er kritikpunkter, men når man åbenbart næsten *ord ret* bare oversætter f.eks GameSpot's anmeldelse, og tilsyneladende laver samme fusker nummer med artikler fra GamesTM, samt udbasunerer Live implementeringens lyksaligheder i et spil, som slet ikke understøtter Live, for derefter at "anmelde" et spil i en, enten, demo eller tidlig preview udgave (Sudeki) + skriver om ting i SC: Pandora Tomorrow, som simpelthen ikke forefindes i det færdige spil - og stadigvæk kan du ikke se, at der er noget ragende galt, med bladets integritet?
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
OmenOmenSkrevet 23/09-04 09:41, rettet 23/09-04 09:46 
Jeg kan ikke udtale mig om andres artikler og har heller ingen intentioner om det.
Vote Ficus!
OkottaOkottaSkrevet 23/09-04 10:16 
Det handler ikke om andres artikler (eller jo - det gør det, men ikke på den måde du mener) - det handler om det basale i, at GR kort og godt, stjæler med arme og ben fra andre publikationer....blandt andet.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 23/09-04 11:19 
Er det kun mig, der gerne vil se beviser/indicier på, at GR's Doom 3-anmeldelse er oversat fra GameSpots?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
OkottaOkottaSkrevet 23/09-04 11:39 
Det er jo bare at sammenligne:

http://www.gamereactor.dk/texter/?id=57760

http://www.gamespot.com/pc/action/doom3/review.html

Jeg har ikke selv fået læst begge artikler endnu - jeg ta'r Cronoss' ord for, at de er påfaldende ens de to anmeldelser.
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
RJKRJKSkrevet 23/09-04 11:49 
Jeg har sammenlignet og kunne ikke se det. Og jeg vælger selv at være overbevist, før jeg forsøger at overbevise andre ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarklynoonDarklynoonSkrevet 23/09-04 12:56 
ved at skimte begge anmeldelser igennem igennem, så var dette det eneste jeg lige lage mærke til som lød ens, men jeg har ikke spillet spillet så det kan jo godt at være at det er den konklusion man kommer til når man har oplevet disse scener

gr
Bedre bliver det ikke at man i enkelte af spillets sektioner bliver akkompagneret af små robotter, som uden problemer nedlægger horder af monstre selv. Hvor var disse henne da resten af basen blev udryddet, og hvorfor kunne ingen tilsyneladende forsvare sig selv?

gamespot
Why are the UAC's small, spiderlike sentry drones so incredibly powerful? You'll see these helpful little guys rip through droves of hellspawn even faster than you can. If the base's defenses are so tough, then why is everyone so worried, and why is everyone getting killed
Mortal Kombat the mother of all fighting games
SumezSumezSkrevet 23/09-04 13:16 
Og i begge tilfælde synes jeg personligt det er hyklerisk at begynde at angribe -->DOOM 3<-- for at være urealistisk. :P
Jeg er også træt af at høre folk klage over at man ikke kan bruge lommelygten sammen med et våben - det er et gameplay-element for pokker.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OkottaOkottaSkrevet 23/09-04 13:32, rettet 23/09-04 13:51 
Så nu må man ikke længere være irriteret over gameplay elementer, som er dårlige?

Jeg sad og spillede Doom 3 igår, og jeg synes stadig det er dybt go'nat, at assaultriflen og shotgun'en ikke har lys påmonteret. Man går ind i et BÆLG mørkt rum, med lommelygten tændt, og et monster kommer frem mod én. Man skifter til sit våben og kan ikke se monstreret, og skyder nu i blinde. Intelligent spildesign?.

ID kunne lære lidt af Riddick og Halo - og så er det underligt, at de åbenbart slet ikke har tænkt på, hvor fed en effekt det ville være, hvis man kunne gå og oplyse omgivelserne, med en lille lygte på sit våben = Det ville bidrage væsentligt til spillets stemning og atmosfære; Fjender der reagerer på lyset på ens våben, når det er tændt - li'som i Riddick. Men det ville selvfølgelig betyde, at ID så skulle ta' højde for det i Doom 3's AI, og da AI'en alligevel ikke har haft særlig høj prioritet i spillet, så...oh well..
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I
enfenenfenSkrevet 23/09-04 13:59 
Sumez>
Jeg er også træt af at høre folk klage over at man ikke kan bruge lommelygten sammen med et våben - det er et gameplay-element for pokker.

Vi er enige. Det er et bevidst valg fra id side og det fungerer. Hvis man selvfølgelig begynder at tænke i realisme, så burde det nok være muligt at påmontere en lygte på en shotgun/assault.

Jeg vil mene, at det ville ødelægge lidt af uhyggen, hvis man havde muligheden for lys hele tiden. For det meste er der også minimum en lyskilde i hvert rum.

Okotta>
Der er lavet et mod, som påmonterer lys på nogle, hvis ikke alle våben.
What is the Matrix?
HeroldHeroldSkrevet 23/09-04 14:09 
Der er passager i de to anmeldelser der ligner hinanden, ingen tvivl om det. Spørgsmålet er bare om det er et tilfælde, eller om Thomas har ladet sig inspirere af den anden anmeldelse.

Det er umiddelbart svært at bevise...
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
King ChaosKing ChaosSkrevet 23/09-04 14:42 
Når jeg anmelder (og det er ikke så tit... eller så hurtigt) undlader jeg altid at læse andres anmeldelser inden jeg har skrevet min egen. Så undgår man da at lade sig inspirere. ;)
The DaneThe DaneSkrevet 23/09-04 14:53, rettet 23/09-04 14:54 
Modifikationen påmontere lys på shotgun, og maskinpistolen. Men det er en formindsket stråle iforhold til den normale lommelygte.
Hvad angår uhyggen så ville det ikke ødelægge nogetsomhelst at det var bare lidt lysere så man kunne se hvad man lavede uden lygten - lige nu er det blot irriterende for man kan som sagt ikke se monstret når lygten slukkes. De kunne for eksempel have brugt en genopladelig natkikkert/natbriller (hvad de nu hedder), som man kunne finde i de oprindelige Doom spil.
Det kunne også tænkes, at man kunne holde pistolen i den ene hånd og lampen i den anden.

Mht. anmeldelsen, og mulig inspiration så vil jeg mene at den del, eller de dele med robotterne er ret markante da de går foran og skyder alle monstrerne for dig. Så det ville virke underligt hvis det ikke blev gentaget i et par anmeldelser.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
enfenenfenSkrevet 23/09-04 14:55 
Nu er det jo ikke alle steder, hvor det er helt mørkt.

Jeg havde ingen problemer med at spille D3. Der er vel bare tale om smag og behag.
What is the Matrix?
CronossCronossSkrevet 23/09-04 15:53 
Og bemærk i forhold til min kommentar at jeg ikke siger at anmeldelsen er ens som et faktum - kun at jeg rent personligt ikke er i tvivl om at passager er gengivet lidt for ordret.
Bede-xBede-xSkrevet 01/10-04 09:22 
RJK>
Jeg har sammenlignet og kunne ikke se det.

Jeg garanterer til gengæld, at hvis du sammenligner det GamesTM og Gamereactor som jeg nævner, så vil du kunne se det. Det er tyvstjålet...

Skal jeg tage bladene med til træffet?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 01/10-04 11:44 
Det må du gerne.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig