Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty

Så er det mest ventede spil til PlayStation 2 endelig klar. Mange købte deres PlayStation 2 udelukkende pga. af dette spil: Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Kan spillet så leve op til de urimeligt høje forventninger, eller er det et spil som lever på forgængerens succes? Få svaret i vores anmeldelse her!Langt om længe er Metal Gear Solid 2 - en af de mest ventede efterfølgere nogensinde - blevet udgivet. Det originale Metal Gear Solid fra 1998, som udkom til PlayStation, bød på et taktisk og innovativt gameplay samt et fængende filmagtigt forløb, om end en smule kort - man ville have mere. Skaberen af MGS-serien, Hideo Kojima, har længe puslet om fortsættelsen på sit tegnebord hos Konami, så vi kunne få en ligeså nyskabende efterfølger. Spørgsmålet er, om Metal Gear Solid 2: Son’s Of Liberty udelukkende lever på sin forgængers succes med de samme effektive spilelementer, men uden at byde på noget nyt? Det var en tanke, der immervæk for igennem os, men hurtigt blev ignoreret, straks da Konami-logoet hoppede op på skærmen. Den meget dynamiske intro til spillet, er skabt af den amerikanske digitale designer hos Imaginary Forces, Kyle Cooper (Se7en, Men In Black). I samspil med den pompøse temamusik af Harry Gregson-Williams (Spy Game, Shrek) er stemningen leveret i stor stil. Introen er sammensat af in-game grafik fra selve spillet og et lækkert molekylært CG-design. Det er en intro med utrolig filmisk slagkraft, som vi har set igen og igen og igen.

Kompleks og spændende historie

Siden de mystiske begivenheder udfoldede sig på Shadow Moses-øen i Metal Gear Solid til PSOne, er den top-hemmelige Metal Gear-teknologi ikke længere så hemmelig. Revolver Ocelot, en af de få overlevende fra Shadow Moses, har lækket oplysninger ud på det sorte marked, så adskillige variationer af den militære Metal Gear-maskine er dukket op over hele kloden. Mange har derfor adgang til maskinens atomare kræfter, hvilket har skabt uhyggelige ændringer i verdens magtbalance. Solid Snake befinder sig midt i det hele som et nyt medlem af en anti-Metal Gear-gruppe, ”Philantrophy”. En ny prototype af Metal Gear er i mellemtiden blevet udviklet af den amerikanske marineflåde og bliver fragtet til en ukendt destination i et tankskib. Snake skal bl.a. infiltrere denne transport. Vi har kun afsløret en mindre del af historien, for der sker en del overraskende ting i forløbet, som vi ikke vil komme nærmere ind på her. Karaktergalleriet og følelserne, der bliver udspillet, er så omfattende og føles meget medrivende - akkurat som i originalen. En kompleks og spændende historie.

Gameplay med stealth

Man har mere end nogensinde friheden til at udfolde sig som Solid Snake i Metal Gear Solid 2. Det statiske kamera er blevet strammet op til, at inkludere et first-person view og et fintfølende sigtekorn. Gameplay’et er en videreudvikling af Metal Gear Solid, hvilket stadig betyder ”stealth” helt ind til benene. Overrask fjenderne, lav afledninger og bræk nakken på dem eller undgå helt konfrontationer. Mange små ting kan få fjenden til at opdage Solid Snake, bl.a. hans skygge og ændringer i omgivelserne. Snake skal nu ”rydde op” efter sig: Gøres en fjende kold, skal denne ryddes af vejen, dvs. skjules i et skab eller andre steder, så ”kollegaerne” ikke finder liget eller den bevidstløse krop ligge og flyde. Den kunstige intelligens (AI) er klart bedre end tidligere. Man kan dog stadig ånde en fjende i nakken - bare man er ude af hans synsfelt på radaren.
Ren grafisk stil

De tekniske finesser i Metal Gear Solid 2 taler for sig selv, men vi havde alligevel forventet lidt mere af specielt grafikken. Der er lagt vægt på en ren grafisk stil, der minder væsentlig meget om forgængeren til PSOne. Det sparsomme farvebrug giver en militær-lignende udstråling, som læner sig formidabelt opad spillets historie og autoritære miljø. I første scenarium bevæger et stort tankskib sig ned gennem Hudson River, mens vinden raser og realistiske regndråber pisker ned. Spilfigurerne er velanimeret, især fjenderne har mange pudsige bevægelser. Mens nogle går rundt og er meget fokuseret på deres pligter, står andre og gaber, klør sig i de nedre regioner, hører walkman eller falder i søvn. Man kan se alle mulige detaljer på fjendernes beklædning, f.eks. hundetegn og alarmeringsradio på højre håndled, der i øvrigt kan skydes i stykker, så de ikke kan tilkalde backup. Hvor figurgalleriet er flot designet, savner man mere dybde i spillets lokaliteter. Omgivelserne kan f.eks. virke noget sterile pga. den lave opløsning. Helheden virker noget firkantet og ikke særlig rig på detaljer. Vi oplevede også en sløv frame-rate , når flere objekter befandt sig i billedet, så det hele hakkede en smule.

Overdådig lyd

Lydsiden i Metal Gear Solid 2 er dog helt igennem exceptionel. Meget af spillets gameplay er baseret på lydeffekter. Det er i mange lokaliteter påkrævet, at man slet ikke giver en lyd fra sig i en given situation. Det hele handler om ’stealth’; at snige sig frem i spillets forløb uden at blive opdaget af fjender. Det filmiske lydspor håndteres på suveræn vis af Harry Gregson-Williams. Han virker nærmest som en ny og yngre udgave af filmmusik-veteranen, Hans Zimmer (bl.a. The Rock, Gladiator). Der leveres en stemningsfuld og nakkehårsrejsende musik, som passer perfekt ind i det top-hemmelige historieforløb. Desuden består stemmeføringsteamet af de samme skuespillere fra det første Metal Gear Solid. David Hayter spiller igen Solid Snake med dyb soldater-karisma i stemmen.

Et himmerige for taktikeren

Lever Metal Gear Solid 2: Son’s Of Liberty så op til vores skyhøje forventninger? Intet tyder på, at spillet ikke fortjener endnu en mærkbar succes. Metal Gear Solid 2 er sammensat af selv samme elementer, der gjorde originalen til en uforglemmelig spiloplevelse. Alle disse ting er tilstede i fortsættelsen, selvom visse ting ikke altid er fryd og gammen. Kameraføringen er f.eks. ikke altid lige praktisk og førstepersons-kameraet kan til tider virke en smule sløvt og klodset i det. For at udvinde optimal glæde af Metal Gear Solid 2 skal man kunne lide denne taktiske stealth-genre. Der er flere timers mellemsekvenser, hvilket nogle måske vil finde kvalmende, mens andre muligvis vil synes, at det tilfører spillet en dyb plotmæssig charme. Men man bør ikke snyde sig selv ved at springe alle disse sekvenser over eller for den sags skyld codec-samtalerne. For den tålmodige vil Metal Gear Solid 2 være en superb oplevelse med mange timers gameplay. Spillet er et sandt himmerige for de taktiske spillere, da det kan gennemføres på utallige måder. Vi håber at have understreget i denne anmeldelse, at Hideo Kojima endnu en gang markerer sin kreativitet med et stort spilprodukt. Sammen med spillet, får man en glimrende bonus-DVD, med dokumentar-materiale fra udviklingen af spillet, så der er absolut ingen undskyldning: Gå ud og køb dette spil - nu!

Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty (EU)
5/6

Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty   © Konami 2001   (PS2)    1/6 Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty   © Konami 2001   (PS2)    2/6 Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty   © Konami 2001   (PS2)    3/6