Genma Onimusha

Så er en forbedret udgave af Onimusha landet på Xbox. Capcom har lovet et opdateret gameplay i forhold til sin PS2-modpart. Men i bund og grund er dette vel bare en konvertering, der skal tjenes nogle hurtige penge på? I denne anmeldelse ser vi nærmere på, hvad der gør Xbox-udgaven til noget helt specielt.Med Xbox’s entré på markedet har udviklere fået blod på tanden med henblik på spilkonverteringer. Capcom udgav Onimusha: Warlords på PlayStation 2 i juli 2001 - en survival horror/hack’n’slash af teamet bag det oprindelige Resident Evil. I stedet for blodhungrende zombier, finder vi døde kamplystne samuraidæmoner udspillet i et gammelt feudalt og krigshærget Japan. Capcom har med Xbox set en potentiel mulighed for, at opdatere gameplay’et, da det originale spil var en anelse kort og ofte manglede variation. Genma Onimusha til Xbox har den samme stemning og et identisk spilforløb, mens gameplayet er blevet mere omfangsrig grundet et skud ”trolddomskraft” (mere om det senere).

Dæmonisk japansk samfund

Historien i Onismusha bliver kort og præcist fortalt i kraft af de voldsomme begivenheder, der udspiller sig i den sindsoprivende flotte og dramatiske intro til spillet. Et voldsomt slag finder sted i 1560 i Japan, hvor to krigsherrer og deres tropper udgyder blod i alle retninger. Spillets helt, Samanosuke Akechi, overværer en ond krigsherres triumf. Det hele udarter sig til, at en prinsesse bortføres og soldater og arbejdere forsvinder sporløst. Fægtemesteren, Samanosuke og dennes kvindelige ninjapartner, Kaede, skal undersøge de uforklarlige begivenheder. Imidlertid er en krigsherre genopstået fra de døde og står i ledtog med nogle dæmonlakajer. Spillerens mål: Nedkæmp disse dæmoniske krigere og red prinsessen. Man kæmper som hovedregel med Samanosuke, mens Kaede går sine egne veje og træder til som spilbar karakter i forskellige situationer. En troldestamme giver Samanosuke en stridshandske til at besejre dæmonerne, rettere sagt - stjæle deres sjæle på Soul Reaver-manér.

Bliv høj på sjæle

Genma Onimusha er baseret på sværdkampe kombineret med jævn gådeløsning. De fleste angreb er grundlæggende nemme at udføre, men det kan lade sig gøre at kombinere dem på forskellige måder, afhængig af, om man er den defensive eller offensive spillertype. Det er et must at blokere fjenderne på de rigtige tidspunkter, lave modangreb, specialangreb osv. Flere fjender kan omringe karakteren og angribe på én gang. Udfaldet bliver intense sværdkampe, hvor hovedet skal holdes koldt for at overleve. I Onimusha gælder det om at indsamle sjæle, hvilket bl.a. gør én i stand til, at forbedre og opgradere en given sværdtype via magiske spejle/gemmepositioner i spillet. Man fordeler herfra kraften fra røde sjæle til våben og specialangreb. Denne forstærkningsskærm giver mere frihed og er mere justerbar i forhold til f.eks. i Devil May Cry. Der findes følgende sjælesfærer: Rød (kraft til stridshandsken), Blå (magisk kraft), Gul (vitalitet) og Grøn (trolddomskraft).

Nye sjælelige tiltag
De grønne sjæle er et helt nyt tiltag i Xbox-udgaven. Ved indsamling af fem grønne sjæle, kan man frigøre trolddomskraft, så Samanosuke bliver usårlig over en kortere periode. Men samtidig kan en fjende også suge disse sjæle til sig og således blive mere kraftfuld og aggressiv. Den såkaldte ”tug-of-war” kan afgøre, hvem der får sjælen ved at trykke på A-knappen gentagne gange. Det skaber en helt anden balance i gameplayet, da man samtidig er forsvarsløs og åben overfor angreb under absorbering af de grønne sjæle. Det lægger en helt anden strategi for spillets forløb i forhold til PS2-udgaven. Derudover har man tilføjet et styrkeangreb. Ved at holde X-knappen nede lader man op til et kraftfuldt angreb. Styrken afhænger af, hvor længe knappen holdes nede og kan integreres i et almindeligt standardangreb for at opnå større effekt. Capcom har sørget for et mere sammenhængende gameplay end tidligere - og med flere varierede angrebsmuligheder..

Onimusha Vs. Genma Onimusha

For at fremhæve forskellen fra det originale Onimusha (PS2) til den nye optimerede Xbox-udgave, kørte vi spillene samtidigt på hver sin konsol. Overførslen til Xbox er konverteringsmæssigt rigtig god. Genma Onimusha kører i fuld skærmhøjde, dog ikke i 60Hz. Mellemsekvenserne har desuden tendens til at hakke en smule. Banerne på Xbox loader betydeligt hurtigere. Den største forskel finder vi i grafikken. På Xbox er figurpolygonerne mere polerede med anti-aliasing, hvor de virkede mere kantede på PS2. Til gengæld - og mest bemærkelsesværdigt - er de pre-renderede baggrunde meget mørkere og mere uskarpe i Xbox-udgaven. Baggrundene i PS2-udgaven er faktisk mere tydelige. Ved at betragte spillene samtidigt, ser man f.eks., at forskellen i farverne er enorm. Selvom Xbox-udgaven, grafisk, er mere poleret, er det besynderligt med de mørke uskarpe baggrunde. Lydmæssigt er Xbox-udgaven superb med den samme stemningsfulde japansk-inspirerede underlægningsmusik, dog fortsætter den engelske stemmeføring i samme uoverbevisende B-agtige stil. Sidst, men ikke mindst, er Genma Onimusha sværere end PS2-udgaven, da flere fjender er placeret i banerne.

Optimeret, ikke perfekt

Genma Onimusha er klart at foretrække frem for den originale udgave til PS2. Den nye version er dog stadig ikke perfekt. Den analoge styring er stadig en mangelvare, hvor den digitale styring med retningstasterne kan virke noget tung og frustrerende. De digitaliserede pre-renderede baggrunde medfører et statisk/låst kamera, der ofte virker klodset. Man er til tider udsat for fjendens pludselige angreb i omgivelser uden for spillerens synsfelt. Det er ikke særlig hensigtsmæssigt og nok spillets største problem. Til trods for en helt ny lokalitet i et tårn i slutningen af spillet, kan det stadig virke for kort. Man får alligevel lyst til at vende tilbage, for bl.a. at finde alle de hemmelige items. I sidste ende er der her tale om en konvertering af en tidligere udgivelse og ikke et nyt spil til Xbox, der udnytter hardwaren optimalt. Det kan absolut anbefales til folk, som aldrig har stiftet bekendtskab med Onimusha. Andre kan opnå fornyet glæde i det optimerede gameplay, eller bedre - spare sammen til Onimusha 2.

Genma Onimusha (EU)
4/6

Genma Onimusha   © Capcom 2002   (XBX)    1/3 Genma Onimusha   © Capcom 2002   (XBX)    2/3 Genma Onimusha   © Capcom 2002   (XBX)    3/3