Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts

Mød Banjo! Han kan ikke finde ud af at snakke, men det kan de andre dyr, han kender, heller ikke. Han bærer rundt på hans gode ven, Kazooie, en orange fugl, der ikke kan flyve. I samarbejde skal man som Banjo og Kazooie igennem nogle verdener, og vinde gyldne puslespilsbrikker i de forskellige udfordringer, som vennerne præsenterer for dem.

Sløv opstart
Den første times tid som rutineret spiller vil du muligvis blive en smule irriteret over alt det information, som du skal sluge – og ikke mindst forsinker den egentlige start på spillet. Figurerne i spillet snakker som sådan ikke, de siger nogle lyde, som så bliver tekstet. Jeg tror dog, spillet havde været sjovere, hvis figurerne rent faktisk snakkede i stedet for at komme med en række lyde. Desuden så forsvinder/erstattes tekstboksene af nye ret hurtigt meget af tiden, så man når ikke at læse det hele, med mindre man er meget rutineret i engelsk og samtidigt læser hurtigt – de vigtige tekster venter dog heldigvis på at man godkender dem for at gå videre med spillet.

Hvad skal du så?
Du starter i Showdown Town som Banjo. Allerede fra start af, har du en lille vogn, kaldet en trolley, som du skal bruge til at komme rundt i byen med, men også transportere ting fra et sted til et andet. Du åbner nye verdener med små planeter, som L.O.G (Lord Of the Games) udleverer til dig, og du skal også indlevere de gyldne puslespilsbrikker, som du vinder rundt omkring – de skal alle indleveres på torvet midt i Showdown Town. Spillet er krydret af at du skal bygge dine egne biler – hvilket til tider kan være ret frustrerende, når bilen ikke fungerer som forventet – fx overvægt foran eller bagpå, så den vælter eller lignende.

Dejligt varierende spil, mange timers underholdning
Spillet er meget varierende, både omgivelserne, man bevæger sig rundt i, samt udfordringerne. De forskellige verdener er meget fantasifulde og fulde af farver og underholdende småting – jo mere, du bevæger dig rundt i de forskellige verdener, jo flere sjove, små detaljer finder du. Lige fra Nutty Acres åbne, grønne vidder, til LogBox 740s sammenpressede og blinkende indre, alle verdener vil overraske spilleren og sætte gang i fantasien. Ligeså vil variationen i de forskellige udfordringer – der er selvfølgelig nogen gengangere, bl.a. almindeligt ræs fra punkt A til B eller et bestemt antal runder på en forudbestemt bane. Nogen udfordringer har
forudbestemt et transportmiddel, som skal bruges i udfordringen, andre gange skal spilleren selv vælge en bil eller bygge en, der passer til udfordringen. Spillet er dog ikke så uskyldigt som det ser ud til ved første øjekast – den første håndfuld udfordringer er ligetil og lette, men pludselig rammer man en mur, og selv som garvet spiller, stødte jeg på flere og flere udfordringer, der kræver mere end 3 forsøg at gennemføre. Nogle endda, hvor jeg virkelig var tæt på at kyle rundt med min gamepad.

Hyg dig med venner
Multiplayer lader til at være lige så underholdende og varierende som singleplayer-delen – jeg har kun spillet nogle få spil, men jeg fik da prøvet både vandpolo, fodbold og ræs. Man kan spille både over XBL og lokalt – lokalt op til 4 personer (grundet antal gamepads, der kan tilsluttes maskinen) – og jeg er da helt sikker på at en drukaften med Banjo multiplayer er ganske underholdende – eller en tøseaften, hvor man trænger til en pause fra tøsefnidderen og nuppe fodbolden fra hinanden.

Grafikken er ganske god, med et væld af farver og nogle meget fantasifulde figurer. Jeg oplevede ikke nogen deciderede fejl eller mangler. Grafikken er generelt meget fantasifuld og farverig, hvilket appellerer til alle aldersgrupper, begge køn og både begyndere og garvede gamere. Lyden er – bortset fra manglende replikker i mine øjne – ganske god og passende. Baggrundsmusikken er i orden og passende, men måske en anelse for ensformig.

Jeg er ikke stødt på nogle fejl – men måske er spillet en anelse for udfordrende i forhold til en af de aldersgrupper, spillet appellerer til. Dette er bestemt ikke noget børnespil, som man umiddelbart kunne tro ud fra æsken og beskrivelsen af spillet – sværhedsgraden er simpelt hen for høj, og man skal være forberedt på at bruge en hel del tid på at køre rundt, specielt i Showdown Town, for at lede efter de forskellige udfordringer og løsninger på at få åbnet for nye verdener. Spillet er meget underholdende og meget tidskrævende, men et spil, som jeg er glad for at have spillet og afprøvet – og jeg ser frem til endnu rigtig mange timers underholdning med bjørnen Banjo, der ikke kan finde ud af at snakke! Dog fraråder jeg at man giver spillet i julegave til en, der ikke kan finde ud af engelsk, eller som er under 12. Spillet er simpelt hen for indviklet, omfattende og udfordrende til at en under 12 ville kunne gennemføre spillet uden hjælp.

-
G-TV 19/12-08
Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts (EU)
8/10

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts   © Microsoft Game Studios 2008   (X360)    1/3 Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts   © Microsoft Game Studios 2008   (X360)    2/3 Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts   © Microsoft Game Studios 2008   (X360)    3/3