Star Wars: Trilogy

“May the Force be with you”
Måske et af filmhistoriens mest kendte ønsker, og hvem ville ikke ønske, at kraften var med dem, når de f.eks. sad under en fysikprøve? Det er den desværre for sjældent, men Domark udgiver alligevel Star Wars Trilogy, som er licenser over de spillemaskiner, der I sin tid fik licensen over de tre “Star Wars” film.
Star Wars er det første (og bedste) spil I pakken. Som de andre i serien, er spillet deft op I flere dele. Den første simulerer en hidsig dogfight mellem Luke Skywalkers X-Fighter og de fjendtlige Tie-Fighters (Slipse-kæmper!!??) anført at den stygge, modbydelige, ildelugtende Darth Vader. De affyrer deres ildkugler imod dig, og du svarer igen med Iaser-kanoner. Hurfigt, simpelt og sjovt.
Herefter flyver lykkelige Luke (og nej, jeg NÆGTER at kalde ham for Lucky Luke!) ned i Dødstjernen, hvor han må zig-zagge gennem diverse kanontårne med udsigt til en heftig bonus, hvis han skyder toppen af dem alle sammen. Her går det også ret hurtigt, og det er lige ledes sjovt.
Til sidst flyver vor helt ned gennem en lang rende, hvor der skal undgås flere fireballs, og barrierer, der er spændt ud for at stoppe luskede Luke. Målet er et energicenter, som er nøglen til hele dødsstjernen. Går det godt, kan man nyde eksplosionen. Går det skidt, bliver din X-fighter lavet om til en eks-fighter. Sådan er betingelserne, og selvom det er simpelt, er det et ret sjovt spil, pga. det høje tempo. Grafikken er wire-frame og virker meget godt.
Denne grafikmetode fortsæffes I The Empire Strikes Back, som er delt op i fire dele. I første del skat der smadres Pro-bots, i næste del skal der smadres store AT-A1’er, derefter skal der smadres Tie-Fighters, og til sidst skal man undgå selv at blive smadret af meteorer. Har man succes I et af disse underspil, far man et bogstav i ordet JEDI, og samler man dem alle sammen, er man sà heldig at blive Jedi-Ridder. Og det skulle altså være alle tiders. Jeg har bare lidt svært ved at se det sjove ved det. Der er slet ikke den samme gnist over dette spil som I "Star Wars”.

“Return of the Jedi” er et væsentlig nyere spil uden wireframe, men faktisk også det dårligste. I starten finder vi prinsesse Leia på sin scooter gennem en skov, stærkt forfulgt af en deling Storm-troopers. Hun skal prøve at banke dem ind i træerne, eller lokke dem i diverse fælder, som hendes venner, de små Ewoks, har sat op.
Nu prøver Chewbacca at komme igennem til en bunker i sin Scout Watker. Undervejs bliver han bombarderet af sten og træstammer, 0g... HOV! Hvorfor skifter billedet pludselig? Fordi man SAMTIDIGT skal styre Lando i “Tusindårsfalken”, der prøver at tvinge sig igennem til Dødsstjernens reaktor, som skal ødelægges endnu engang. Det kan godt være, at klip virker godt i film, men de fungerer knap så godt i computer-spil, og gør spillet ret frustrerende.
Ti! sidst skal Lando så flyve igennem en tunnel, som gerne skulle udmunde I Dødsstjernens endeligt... Indtil videre.

Meget lig Amiga-versionen, bortset fra selvfølgelig lyd og grafik, der dog også målt ud fra maskinens formåen er dårligere.

Star Wars: Trilogy