Resident Evil 3: Nemesis

Nogle gange kan det være svært at anmelde et spil. Dette spil er et af slagsen. Grunden til dette er at rigtig mange allerede har prøvet spillet, men samtidig skal man være åben for den mulighed at andre måske først er kommet ind i Resident Evil universet takket være Code Veronica. Capcom har vist sig at være en af de største tilhængere af Dreamcasten og de har igen ogigen sendt spil på markedet. Denne gang har de valgt at berige os med det tredje spil i sagaen om hvad der egentlig foregår i Raccoon City. Spillet er som de fleste sikkert ved en konvertering af PSX-titlen af samme navn. Nu er der måske nogen derude der ikke aner hvad der tidligere er hændt i den noget belastede by, så her er en lille kort historie. Det første spil startede med at Raccoon City Police Department (også kaldet S.T.A.R.S.) blev sendt ud for at undersøge nogle mystiske hændelser i området omkring byen. Holdet opdager et palæ efter at være blevet jagtet af nogle glubske hunde og da de kommer ind, opdager de at de er kommet lige fra asken til ilden. Huset er nemlig overrendt af zombier og andet galskab. Efter en del undersøgelser viser det sig at et firma ved navn 'Umbrella' har designet og frigivet et biologisk våben ved navn T-virus, der gør at levende væsener muterer. De overlevende fra S.T.A.R.S. (Chris, Jill, Barry og Rebecca) får ødelagt laboratoriet og kommer væk. I efterfølgeren, der foregår en måned senere, og iøvrigt også er ude på DC, tager vi rollen som Claire, der kommer til Raccoon City for at lede efter sin bror Chris, der på mystisk vis er forsvundet. Uheldigvis dukker hun op netop som byen igen er i fare, da Umbrella nu har frigivet den endnu farligere G-virus. Claire slå sig sammen med politibetjenten Leon og indleder jagten på sin bror. Nu er vi så kommet til det tredje afsnit, som foregår både før, under og efter Claire's eskapader. Denne gang er vi tilbage i rollen som Jill, som skal prøve at undslippe Raccoon City med livet i behold, samtidigt med at hun skal få has på en ny fare, nemlig et monster kaldet Nemesis, hvis eneste formål er at opsøge og udrydde hvert eneste tilbageværende medlem af S.T.A.R.S. Spillet foregår ligesom de andre i det vante 3.-persons perspektiv og kontrollen er som vi kender den. Du skal ved hjælp af diverse puzzles, samt dit overlevelses instinkt, forsøge at løse endnu en gåde. Det lyder selvfølgelig meget simpelt, men det er det nu ikke. Byen er nemlig som sædvanlig næsten udelukkende beboet af ækle zombier der gør sit yderste for at komme dig til livs. Der er som sædvanlig indkoorporeret en masse uhyggelige scener fra Capcom's side og bortset fra Konami's Silent Hill er der ingen der har nået dette niveau af gys. Stemningen er simpelthen helt i top og sidder man en mørk nat foran skærmen kan man til tider godt mærke at pulsen stiger og adrenalinen pumper rundt i kroppen. Spillet er som sagt meget lig de tidligere udgaver men der er heldigvis kommet en lille ekstra feature i kontrollen, idet man nu kan vende 180 grader i stedet for at vente på at ens karakter langsomt får vendt sig om. Men bortset fra det er der ikke meget nyt under solen. Spillet har dog måske en anelse mere replay-value end de tidligere, da man på visse tidspunkter i spillet får 2 valg, og ens valg afgør så lidt af hvad der videre sker i historien. Det ændrer ikke noget helt radikalt, men vil man se og opleve alt, skal man gennemføre spillet flere gange. Den altoverskyggende
ændring i forhold til PSX-versionen er dog at mini-spillet 'Mercenaries' er åbent fra starten. Dette spil fik man som en bonus i PSX-versionen hvis man opfyldte visse krav, men her har Capcom altså valgt at give os muligheden for at spille det fra starten. Hvad er 'Mercenaries' så ? Dette mini-game er et af de fedeste mini-games der nogensinde er lavet. Man kan vælge mellem 3 karakterer fra spillet og de kommer til lejligheden udstyret med deres egen lille våbensamling. Det hele drejer sig kort fortalt om at din karakter har fået indopereret en bombe i sin krop og du skal nu komme fra punkt A til punkt B inden for den angivne tidsramme, for at få bomben fjernet. Det lyder måske lidt enkelt og ensformigt, men det er det overhovedet ikke. Du skal nemlig på din vej op imod horder af zombier og andre monstre og det er bare med at fyre løs, idet at man får bonus-sekunder for at dræbe dem. Tillige kan man også redde nogle stakkels indbyggere før deres dage ender grufuldt. Der spiller også et lille taktisk element ind i dette mini-game, da våbenvalg ikke er helt ubetydeligt. Man får f.eks ekstra mange bonus-sekunder for multi-kills, dvs. hvis man dræber f.eks 3 zombier med et skud. Tillige kan man finde ammunition rundt omkring og det er der så sandelig også brug for. Dette mini-game er en herlig lille form for tidsfordriv og man bliver hurtigt grebet af det. Det kan også betale sig at øve sig, da man får en sum penge, hvis størrelse er afhængig af hvordan man klarer sig. Hvad skal man så med de penge? Jo, har man samlet nok penge kan man købe sig nye og bedre våben, som f.eks en 'gatling gun' eller en 'rocket launcher' og som om det ikke var nok, så har de uendelig ammo og, bedst af alt, man kan bruge dem i det almindelige spil! fedest! Da spillet er en konvertering fra PSX, så er grafikken ikke på de sædvanlige Dreamcast højder, men der er trods alt alligevel en mærkbar forskel fra PSX-versionen især i selve spillet. Cut-scenerne bærer dog tydeligt præg af at dette spil ikke er udviklet til DC'en, da man meget klart kan se de manglende polygoner og der er heller ingen mundbevægleser. Selve introen er dog på samme høje niveau som altid og den er rigtig fed, også selvom man har set den 10 gange før. Alt i alt er det godkendt det som Capcom her præsenterer, men forvent ikke at det er i nærheden af Code Veronica's niveau, for så bliver man skuffet. Lydmæssigt er det, som sædvanlig, godt. Soundtracket i spillet skaber en rigtig god stemning og soundeffects er også meget troværdige. Der er mange der ikke bryder sig om den 'voice-acting' vi har set i de hidtige RE-spil, men jeg synes personligt at denne b-films agtige stemmeføring passer perfekt til spillet. Alt i alt kan man vurdere spillet på 2 måder. Har man spillet det igennem på PSX er der ikke meget at komme efter, andet end en højere opløsning, men er man ny i dette RE-univers kan man godt kigge nærmere på spillet. Det største kritikpunkt er at spillet i USA, ligesom Dino Crisis, bliver solgt til budget-pris, dvs ca. halv pris af normale spil. Hvorfor skal vi europæere så betale fuld pris for disse spil? Jeg synes især dette er meget kritisabelt da spillet helt klart havde haft mere appel hvis det var blevet solgt til 200kr. Jeg tvivler på at det er Capcom's skyld, da de godter klar over at disse 'hurtige' konverteringer ikke kan sælge til fuld pris. Så måske kan den Danske distributør give en forklaring på dette mysterium.

Resident Evil 3: Nemesis (EU)
8.0/10

Resident Evil 3: Nemesis   © Capcom 2000   (DC)    1/3 Resident Evil 3: Nemesis   © Capcom 2000   (DC)    2/3 Resident Evil 3: Nemesis   © Capcom 2000   (DC)    3/3