X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Onimusha 2: Samurai's Destiny


Da Onimusha 1 udkom for mindre end halvanden år siden, var der ingen der regnede med, at vi allerede nu ville have en 2'er på banen. Spørgsmålet er selvfølgelig, om det er gået for hurtigt for Capcom, og at vi derfor har at gøre med en 2'er, der ikke er blevet finpudset og dermed fyldt med mindre fejl.

Hævn, søde hævn...

De af jer, der spillede 1'eren, vil uden tvivl kunne huske Nobanaga - den hensynsløse bandit, der med sine dæmoniserede soldater skabte frygt og rædsel i Japan. Den gang blev man som Samanosuke udpeget til at gøre en ende på lidelserne. I Onimusha 2 befinder vi os 10 år senere, dvs. i 1524. Banditten er den samme, men vi har fået tildelt en ny helt : Jubei. Nobanaga har netop raseret og smadret din hjemby totalt, og du drager med det samme ud for at få hævn....

Gameplay

Det første man bider mærke i, efter spillet er igang, er styringen. Du kan ikke styre Jubei med den analoge controller, men er hensat til at bruge de 4 "piletaster". For os, der først er trådt ind i konsolspillenes verden efter at den analoge kontroller fik sin succes, er det meget svært at vende sig til at spille med de 4 knapper, og jeg får personligt ondt i fingrene efter forholdsvis kort tid. En anden ting er, at der ikke er mulighed for at veksle mellem at gå og at løbe - Jubei spurter konstant rundt, og det er til tider ekstremt frustrerende.
Tilbage til dét det i virkeligheden drejer sig om: selve gameplayet.
Der er kommet langt flere monstre end i 1'eren - nu er det stort set umuligt at spille 5 minutter uden at skulle slås. Hvis du har været på f.eks. en plads, hvor du har dræbt alle monstre, og du så vender tilbage lidt efter, vil du opdage, at alle monstrene er genoplivede.
Kampene i spillet er intensive, og computeren kan nu angribe med langt flere på samme tid. De forskellige monstrers AI er også blevet forbedret, og de har alle hver deres måde at angribe på.
Desværre skifter kameravinklen i spillet ofte lige midt i en kamp, med det resultat at du mister orienteringen totalt. I Onimusha 2 vil du på din vej mod fred og retfærdighed støde på en del monster "boss'er", som alle er opfindsomt lavet, og som helt sikkert vil volde dig kvaler.

Det hele er ikke vold og blod. I spillet findes der også en del puzzles ligesom i 1'eren. Jeg vil dog vove at påstå, at kvaliteten af dem har fået et nøk i den rigtige retning i 2'eren. Der er både puzzles som skal løses og valgfrie puzzles, som normalt er en del sværere.
Som noget nyt har man fået mulighed for at give gaver. Igennem spillet vil du finde mange sjove og mystiske ting, som man umiddelbart ikke kan bruge til noget. Men du kan vælge at give en ting
som en gave, til én af de personer du møder gennem spillet. De forskellige personer reagerer ikke ens på de samme gaver, så det kræver held at ramme at udpege den rigtige gave-modtager. Med en rigtig gave-modtager mener jeg én, som virkelig bliver glad for gaven, og som dermed vil give dig noget unikt i bytte. På denne måde kan du virkelig få nogle uvurdelige ting - modsat kan du også komme ud for, at personen, du vælger at give en gave til, er et utaknemmeligt bæst, som ikke giver noget igen.
Ligesom i 1'eren skal du suge de sjæle, der kommer fra dem du har slået ihjel. Disse sjæle giver nogle point, som du kan bruge til at opgradere våben og rustning med - ganske smart.

Historien i spillet er rigtig god og har helt klart sin medvirken til, at spillet er svært at slippe, når først man er kommet igang.

Grafik

Der er ingen tvivl om, at Onimusha 2 grafisk er noget af det tætteste, vi kommer på et vidunder. Hvis vi lige skal sammenligne med 1'eren, så er der meget mere af det hele: farver, polygoner, flotte baggrunde og endnu flottere filmsekvenser.
Hér får vi virkelig at mærke, hvad en PS2 kan presses til på det grafiske plan, og det er ikke så lidt endda. Fra start til slut var jeg meget imponeret over grafikken, og flere gange greb jeg mig selv i at sidde med savl på trøjen efter en filmsekvens.
De forskellige effekter såsom regn og tåge er fantastisk virkelighedtro, og selv om gameplayet i et spil er det vigtigste, så er grafikken bestemt med til at få "overall" karakteren op i dette spil.

Lyd

Lyden er så absolut også godkendt. Mange af de forskellige personer har fået indtalt tale. Desværre snakker alle engelsk, selvom man befinder sig i Japan - det ødelægger lidt af den ellers gode stemning.
Lydeffekterne er geniale - intet mindre. Fra fodspor til klingene sværd - jeg elsker dem!
Musikken er heller ikke til at kimse af - en dyster baggrundsmusik er med til at lægge den rette stemning.

Konklusion

Kunne du lide Onimusha 1, og kunne du lide Devil May Cry, som spillet minder meget om, så er der så absolut ingen vej udenom Onimusha 2. Der er mange mange timers god underholdning gemt i dette spil, - og ja, 2'eren er længere end 1'eren. Onimusha 2 har helt klart sine fejl, såsom kameraføringen, men alligevel mener jeg så absolut, at 2'eren er en værdig efterfølger. At den så er kommet allerede halvanden år efter 1'eren, ja det kan man jo ikke beklage sig over når resultatet er så vellykket.

Drenge og piger - der er ingen vej udenom: Er du i tvivl, så må du leje spillet i en weekend, ellers kan jeg kun sige god for, at du med det samme drøner ned og investerer i Onimusha 2.

Onimusha 2: Samurai's Destiny (EU)
Anmelders vurdering
89%

Onimusha 2: Samurai's Destiny   © Capcom 2002   (PS2)    1/5 Onimusha 2: Samurai's Destiny   © Capcom 2002   (PS2)    2/5 Onimusha 2: Samurai's Destiny   © Capcom 2002   (PS2)    3/5