Homeworld: Cataclysm

Homeworld var et alle tiders spil. Det førte real-time strategi ind i den tredje dimension. Den fantastiske grafik og lyd kombineret med et ægte 3D-gameplay, gjorde det til en favorit blandt strategi fans og kritikere. Men spillet havde mangler, og canadiske Relic valgte derfor at lade udviklerne, Barking Dog Studios, overtage styringen og udgive stand-alone udvidelsespakken, Homeworld: Cataclysm. Homeworld: Cataclysm forsøger at udfylde hullerne, som prægede det originale Homeworld, ved at skabe et ”dybere” gameplay uden at ødelægge spillets essens. Cataclysm viderefører det originale spil og tilføjer en ny 17-missions kampagne, en helt ny klan med en langrække nye enheder og en ny skurk at bekæmpe. Den nye klan har flere unikke features og upgrades end nogen andre klaner i Homeworld. Du kan opfinde upgrades til dine skibe, ikke kun for at udstyre dem med bedre våben og armor, men også for at give dem special abilities. F.eks. kan en standart acolyte-klasse fighter udstyres med missiler og sammenkoblingsteknologi. Denne tillader, at to acolytes kobler sig sammen og danner en mindre fregat. Dernæst kan fregatten så udstyres med en EMP kanon, som kan i et kort øjeblik, lamme fjendtlige skibe. Næsten alle skibe, kan proppes med ekstra våben og special abilities, og dette gør uden tvivl den nye klan meget sjovere end nogen af de tidligere.

Også et nyt koncept, Supply, er blevet indført. Supply betyder, at der er en klar grænse hvor mange enheder du kan have i din flåde. Jo større skibe du har, jo flere resurser optager de. Lige som i Blizzard's Starcraft kan du ikke bare bygge din en kæmpe flåde af superskibe – du bliver nødt til at balancerer dit valg af enheder. Dette betyder af du skal vælge dine enheder med omhu, da det at satse på de største og dyreste fregatter sjældent vil være den rette løsning. For at øge dine resurser må du bygge supportmoduler og hangarskibe. Homeworld veteraner vil også hurtigt bemærke nogle interface modifikationer og gameplay forbedringer, men Homeworld's smukke grafik, fantastiske lyd og 3D gameplay er intakt.

Cataclysm begynder 15 år efter slutningen af Homeworld's historie. Kushan-folkets samlede front er blevet opløst og delt op i to klaner. Du spiller den ene klan,
Kiith Somtaaw, som søger sin lykke i deep-space mining. En dag modtager du et SOS signal fra et Kushan skib, som er under angreb af resterne af det næsten opløste Taidan imperium, og med ét finder du dig i rollen som galaksens frelser.

Single-player kampagnerne er af samme kvalitet som den man finder i det originale Homeworld. Hver mission har et varierende mål og en kontinueret historie, som gradvist afslører nye enheder og teknologier. Størstedelen af banerne kan gå under betegnelsen puzzles, altså hvor du skal løse en række objektiver/gåder for at du kan gennemføre din mission, og dette kan til tider være ret frustrerende. Banerne er intelligente og godt designede med henblik på sværhedsgrad og sammenhæng, men på en måde mangler man følelsen af noget fantastisk, som man kunne have oplevet det i Homeworld. Sværhedsgraden i Catalysm indikerer at det er et spil for garvede Homeworld veteraner, men debutanter, som ikke har noget imod en udfordring, vil bestemt ikke finde Catalysm skuffende. De gode træningsmissioner hjælper med at få fat på det grundlæggende, men selve interfacet vil stadig virke uoverskueligt.

Grafikken i Catalysm er ganske suveræn, specielt i meget høje opløsningen. Et nyt Pilot view sætter dig bag ”rattet” i hvilket som helst af dine skibe. Kampe ser virkeligt spektakulært ud når laserskud og eksplosioner farer fordi. Alt dette uden at det tvinger din computer i knæ. Spillet blev kørt, flydende, på en 400 Mhz PII, 64 mb ram og et TNT-grafikkort i 1024 * 768! Lyden er, som i Homeworld, meget overbevisende, og man bliver endnu engang overrasket over hvad spiludviklere kan presse ud af computerhøjtalere.

Homeworld: Catalysm tilføjer store mængder dybde og strategi til det originale spil, uden at ødelægge essensen i gameplayet. Banerne er godt designede, til tider med for stor vægt på puzzel, men generelt gennemtænkte og interessante. De nye klaner, skibe og feature gør Catalysm mere holdbart end Homeworld, hvor man hurtigt kunne blive træt af det begrænsede omfang af enheder og upgrades. Til alle Homeworld fans er dette spil et absolut must!! – og til nybegyndere, så er Catalysm et suverænt strategi spil, men det anderledes interface kan være vanskeligt at sætte sig ind i.

Homeworld: Cataclysm (US)
9/10

Homeworld: Cataclysm   © Sierra 2000   (PC)    1/1